26 juni 2023

CDA Zoetermeer zet in op toekomstperspectief tijdens voorjaarsdebat

In het jaarlijkse voorjaarsdebat van CDA Zoetermeer stond het waarborgen van toekomstperspectief voor de inwoners centraal. Veronique Frinking, fractievoorzitter van CDA Zoetermeer, benadrukte in haar toespraak de noodzaak om verder te kijken dan de dagelijkse beslommeringen en te streven naar een duurzame en kwalitatieve toekomst voor de stad, waar het niet gaat om meer maar om beter. Een verslag.

Frinking opende haar betoog met de woorden: "Onze uitdaging is om de zorgen van vandaag om te zetten in perspectief voor de toekomst. En dat is precies wat het CDA Zoetermeer vandaag wil doen." Ze benadrukte dat het welzijn van de inwoners op lange termijn gewaarborgd moet worden en dat de besluiten verder moeten gaan dan alleen de dagelijkse kwesties.

Bezorgdheid

Financiën stonden hoog op de agenda van het debat. Frinking sprak haar bezorgdheid uit over de tijdelijke financiële voorstellen in de Perspectiefnota. Ze verwelkomde de uitbreiding van ambtelijke capaciteit, maar vroeg zich af hoe de gemeente aantrekkelijk genoeg kan zijn als werkgever om deze mensen te behouden. Ze stelde de vraag aan de college: "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we deze mensen behouden, zodat we de opgebouwde kennis niet snel weer verliezen?"

Lange termijn

Het CDA Zoetermeer hecht ook veel waarde aan een langetermijnvisie. Frinking benadrukte het belang van de visie Zoetermeer 2040, die gericht is op de toekomst van de stad. Ze sprak haar vertrouwen uit in de financiële professionals van de gemeente, maar riep op tot het verminderen van belemmerende regels die de besteding van geld bemoeilijken. Ze vroeg zich af of er te veel tegenstrijdige regels zijn die voorkomen dat het geld terechtkomt bij degenen die het nodig hebben.

Centrale regie

De jeugdondersteuning was een ander belangrijk onderwerp in de toespraak van Frinking. Ze pleitte voor meer centrale regie en een verandering in de organisatie van de jeugdhulp. Frinking benadrukte het belang van preventie en vroeg signalering om problemen snel aan te kunnen pakken. Ze verwachtte dat het college voorstellen zou doen om de jeugdzorg structureel te verbeteren op basis van de uitgangspunten van de Hervormingsagenda.

Maximale ondersteuning

Frinking sprak ook over de kinderen die zijn getroffen door de toeslagenaffaire. Ze erkende de inzet van het college, maar constateerde dat deze kinderen nog steeds geen betere hulp ontvangen. Daarom diende ze de motie "Geen kinderen zonder regeling" in, waarin ze het college vroeg om maximale inspanning te leveren om deze kinderen te ondersteunen.

Bindmiddelen

Verenigingen als ontmoetingsplekken waren een ander onderwerp dat aan bod kwam in de toespraak van Frinking. Ze benadrukte het belang van verenigingen als sociale bindmiddelen voor inwoners van alle leeftijden. Als voorbeeld noemde ze het opknappen van het skatepark in het Burgemeester Vernèdepark en het begrijpen van de behoeften van meiden in Meerzicht. Om concrete verbeteracties en meer inzicht te verkrijgen, diende ze de moties "Lets skate" en "Meiden maken Meerzicht" in.

Leefbare stad

Het bouwen en de leefomgeving waren tevens belangrijke aspecten in de visie van CDA Zoetermeer. Frinking pleitte voor duurzame bouwprojecten die sociale contacten bevorderen en een gevoel van thuis in de wijken creëren. Om concrete maatregelen te nemen voor een duurzame en leefbare stad, diende ze de moties "Stimuleer Circulaire Economie - Hergebruik Grondstoffen!", "Meer Prullenbakken voor een Schonere Gemeente" en "Vuurwerkshows in wijken" in.

Frinking sloot haar toespraak af met de woorden: "Met deze bijdrage wil het CDA Zoetermeer een stad realiseren waarin het welzijn van onze inwoners voorop staat. We streven naar een veerkrachtig en toekomstbestendig Zoetermeer."

Deze link brengt u - vanaf agendapunt 7 naar alle moties die zijn ingediend tijdens het Voorjaarsdebat