11 april 2023

Zorgen over toekomst verenigingen

Zoetermeer – Het CDA Zoetermeer is bezorgd over de toekomst van verenigingen in de gemeente. Uit recente gesprekken met verenigingen en onderzoek van het Register voor Verenigingsbestuurders blijkt dat veel verenigingen zich zorgen maken over hun financiële stabiliteit en ledenbehoud. "We zien dat verenigingen het zwaar hebben, ze moeten alle zeilen bijzetten om te blijven bestaan," aldus David Weekenstroo, raadslid van het CDA Zoetermeer.

“Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. We willen weten of het college bekend is met de financiële zorgen van verenigingen en of zij deze delen,” zegt het CDA raadslid. “Verenigingen wachten nog steeds op energieafrekeningen van 2020, 2021 en 2022, en wachten soms lang op reacties van de gemeente.” Het CDA Zoetermeer wil weten hoe het college hiermee omgaat en wat het college op korte termijn gaat doen om de situatie te verbeteren," aldus Weekenstroo.

Verenigingen maken zich zorgen  over hun financiële stabiliteit en ledenbehoud

Werkdruk

Weekenstroo benadrukt dat de werkdruk van bestuurders van verenigingen ook een belangrijk punt van zorg is. "Uit het Register voor Verenigingsbestuurders blijkt dat 50% van de bestuurders een te hoge werkdruk ervaart, en 38,5% aangeeft onderbezet te zijn en het lastig is om nieuwe aanwas te vinden. Dit kan leiden tot overbelasting en uiteindelijk het einde van de vereniging. Het is belangrijk dat hier iets aan gedaan wordt," aldus Weekenstroo.

Verbinding

Het CDA Zoetermeer vindt dat verenigingen essentieel zijn voor ontmoeting en verbinding tussen inwoners en zij verdienen daarom alle steun en aandacht van de gemeente. "Verenigingen zijn een belangrijke sociale voorziening en hebben een grote maatschappelijke waarde. Daarom roepen wij het college op om in gesprek te gaan met de verenigingen en snel concrete maatregelen te nemen om hun toekomstbestendigheid te waarborgen," besluit Weekenstroo.