
03 november 2025
03 november 2025 1 minuten lezen
In de plannen voor de ongelijkvloerse kruising vanaf de Weipoortseweg over het spoor en de N11 is geen fiets-voetgangerstunnel meer ingetekend. Voor CDA Zoeterwoude, en gelukkig ook voor VVD en Progressief Zoeterwoude is dat een onwenselijke zaak. De verbinding op de Weipoortseweg is de énige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen de kernen Rijndijk en Dorp. Dit is nu een veilige onderdoorgang onder de N11. In de nieuwe plannen is de verbinding ineens overlangs ingetekend, waarbij er 2x afslaand (vracht-)verkeer wordt gekruist én een hoogteverschil van ruim 7 meter moet worden overbrugd.
Raadsbreed hebben we een motie ingediend om deze onwenselijke situatie te voorkomen.
Bijdrage Astrid Coene Motie Verkeersveiligheid
De tekst van de motie luidt als volgt:
Onderwerp: Fiets- en voetgangersverbinding bij ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg/ N11
In de gemeenteraadsvergadering bijeen op 30 oktober 2O25 te Zoeterwoude
Overwegende dat:
Duurzame mobiliteitsvormen, zoals fietsen en lopen, zoveel mogelijk gestimuleerd dienen te worden;
Oversteekplaatsen bij drukke verkeerswegen zoveel mogelijk vermeden moeten worden;
Deze verbinding de enige directe route vormt tussen Dorp en Rijndijk;
Fietsers en voetgangers hier de meest kwetsbare weggebruikers zijn;
Er recent meerdere ernstige en zelfs fatale ongevallen hebben plaatsgevonden op plaatsen waar voetgangers en fietsers N-wegen oversteken;
Er momenteel al een fietstunnel aanwezig is, die zorgt voor een veilige oversteek, waardoor het laten vervallen hiervan een duidelijke achteruitgang in verkeersveiligheid betekent.
Constaterende dat:
Tijdens het webinar over de LUbb bleek dat de geplande ondertunneling voor langzaam verkeer wordt vervangen door een overlangse variant (viaduct);
Dit leidt tot een ongewenste en onveilige situatie voor fietsers en voetgangers;
Dit plan niet bijdraagt aan het stimuleren van duurzame mobiliteit;
De hoogteverschillen van het viaduct voor veel gebruikers een fysieke belasting vormen en voor sommigen zelfs een onneembare barrière.
Dit een onwenselijk effect heeft op de enige fietsverbinding tussen het dorp en de Hoge Rijndijk.
Verzoekt het college:
Zich maximaal in te spannen dat in de uiteindelijke plannen een veilige fiets- en voetgangersverbinding wordt opgenomen die de huidige situatie verbetert en rekening houdt met de doorstroming voor alle weggebruikers, passend binnen het beschikbare projectbudget


03 november 2025

14 oktober 2025

24 september 2025