In vier bijeenkomsten krijg jij, onder leiding van André Poortman, een training Christendemocratie. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we van de politieke filosofie via het mens en maatschappijbeeld naar de vertaling in overheid en bestuur.

Deze training is geschikt voor leden en decentrale politici die zich willen verdiepen in het Christendemocratie. Verwacht een interactieve training waarbij je met je medecursisten en trainer samen de diepte in gaat.

De kosten van de training voor vier dagdelen, inclusief catering, zijn 75 euro.

Over de trainer

André werkt bij het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Hij is afgestudeerd in de theologie en werkzaam geweest als projectmanager en trainer bij een fondswervings- en telemarketingbureau. Daarnaast is hij als buitenpromovendus verbonden aan het AmsterdamUMC, waar hij een proefschrift schrijft over het voltooid leven, specifiek toegespitst vanuit de psychiatrie en filosofie op mensbeelden. Maar velen kennen hem ook van de podcasts Bram en Henri.

Training 1 Crashcourse christendemocratie

Verdiep je in sneltreinvaart in het politieke landschap en de positie van de christendemocratie. Wat is een politieke filosofie? Wanneer spreek je van een ideologie? En welke rol spelen ideologieën nog in onze tijd? In deze cursus bespreken we deze vragen. Aan het eind weet je welke politieke stromingen er bestaan en hoe deze zich verhouden tot de politieke filosofie van christendemocratie.

Training 2: Mens waar ben je?

Politiek begint met een mensbeeld, zo zeggen we vaak. Maar wat betekent dat? Wat zijn mensbeelden en welke varianten bestaan daarop? En hoe heeft een mensbeeld consequenties voor je politieke handelen? Wat betekent het voor volkshuisvesting, integratie, zorg? Deze training bespreekt het christendemocratische mensbeeld waarbij met name het idee van menselijke waardigheid centraal staat. Dat is het fundament van het politieke denken van de christendemocratie en het CDA.

Training 3: Samenleving Centraal

In de politiek van de christendemocratie staat de samenleving centraal. Het betekent dat christendemocraten de sociale praktijken uit het leven van gewone en ongewone mensen positief waarderen. Het betekent niet dat alle sociale praktijken gelijkwaardig zijn of per definitie ‘goed’. In deze cursus denken we na over hoe de christendemocratie de samenleving ziet en welke rol thema’s als diversiteit, integratie en burgerinitiatief spelen.

Training 4: Dienstbare overheid

Is de mens er voor de overheid? Of is de overheid er voor de mens? Of zo je wilt, de samenleving? De christendemocratie stelt het laatste. Het betekent dat we van een dienstbare overheid uitgaan. Maar wat betekent dat? Hoe hoort een overheid te functioneren? En hoe zijn de verantwoordelijkheden verdeelt in de samenleving? In deze training gaan we hier dieper op in.

Data en locatie

Eindhoven

Na de bijeenkomsten in Zwolle en Den Haag vindt dit najaar de cursus plaats in Eindhoven. Elke avond begint om 19:30 uur.

1. 18 september
  2. 16 oktober
  3. 13 november
  4. 11 december

Utrecht

Na de bijeenkomsten in Zwolle en Den Haag vindt dit najaar de cursus plaats in Utrecht. De locatie in Utrecht is de Jacobikerk, St. Jacobsstraat 171. Elke avond begint om 19:30 uur.

1. 19 september
  2. 17 oktober