Wil jij je stevig verdiepen in de Europese Unie? Wil je weten hoe de EU echt werkt en wie wat doet in Brussel? Wil je weten wat het CDA van de EU vindt en hoe ze actief is in Europa? En wil je weten hoe je als politicus of CDA-lid invloed kan hebben binnen de EU? Meld je dan nu aan voor deze cursus!

Doel en doelgroep

Na de cursus:

• heb je globale kennis van de geschiedenis van de Europese Unie en hoe besluitvorming op het Europese niveau geregeld is;
  • heb je inzicht in hoe de Europese grondwet tot stand gekomen is en waarom dit proces moeizaam verliep;
  • heb je zicht gekregen op de verhouding Nederland - Europese Unie en omgekeerd;
  • heb je een beeld van de invloed vanuit Brussel op de Nederlandse regelgeving;
  • heb je inzicht in de vraag hoe het CDA past in de EVP in relatie tot andere partijen die deel uitmaken van de EVP.

Doelgroep:  CDA leden die belangstelling hebben voor de Europese politiek.

Vorm van de cursus:

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten onder leiding van experts. Naast deze bijeenkomsten kun je mee met een tweedaagse excursie naar Brussel, waarbij o.a. een bezoek aan de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland, kennismaking met de CDA-delegatie en een rondleiding door het Europarlement op het programma staan. Vier colleges over verschillende thema’s:

1. Inleiding in geschiedenis en de toekomstige uitdagingen van de Europese Unie
  2. De Europese instituties en nationale belangen
  3. Christendemocratie in Europa (EPP)
  4. Europese actualiteiten: van Oekraïne tot stikstof