07 juli 2017

Hoe snel kan het veranderen

Nieuws van de raadsfractie
Jaargang no. 14 no. 24 (3 juli 2017)

Hoe snel kan het veranderen

In de raadsvergadering van 29 juni vertelde onze burgemeester Ton Baas dat de beoogde nieuwe burgemeester voor onze gemeente Bert Swart die dag was overleden. Hij had al afgezien van de benoeming, maar toch kwam het hard aan, 2 maanden en een dag nadat hij onwel was geworden op koningsdag. Wij als CDA fractie wensen zijn vrouw en kinderen veel sterkte toe met dit grote verlies. Ook memoreerde onze burgemeester het overlijden van Jan Voortman, een bekend persoon uit Oranje die pal stond voor de vluchtelingen in het AZC daar. Hij was een brug tussen de bevolking van Oranje en het AZC. Een markant persoon. Ook deze familie wensen wij veel sterkte toe met dit grote verlies.

Maar het leven gaat door en zo ook de zaken in de gemeenteraad. Het was de laatste reguliere vergadering. Deze week volgt nog de raadsvergadering over de Perspectiefnota, waar wij als fracties kunnen reageren op wat het college zoal in 2018 wil uitvoeren, en kunnen wij zelf met voorstellen komen. Maar ik neem u nog even mee naar de vergadering van afgelopen donderdag, 29 juni. Er kwamen die avond nogal wat zaken aan de orde. Ten eerste stond de gehele raad achter de ambitie om culturele gemeente van Drenthe 2019/2020 te worden. Een volgende stap hierin is dat de gemeente zich formeel kandidaat stelt bij de provincie Drenthe. Verder kwamen de jaarrekeningen van de vijf verschillende gemeenschappelijke regelen aan de orde. Deze regelingen gaan over de zaken die we gezamenlijk met andere gemeenten uitvoeren. Bij een daarvan, de RUD ( regionale uitvoeringsdienst op het gebied ven vergunningen), werden wij geconfronteerd met een tekort op de lopende begroting 2017 van € 450.000 . En dat kon nog meer worden. Wij hebben daar  als raad een zienswijze op ingediend dat wij de begroting 2018 niet goedkeuren, en dat de RUD voor 1 september met een nieuwe begroting moet komen met de juiste cijfers. Wij zullen zien welke reactie het bestuur van de RUD ons zal geven. Tevens moest de raad de verordening vertrouwenscommissie 2017 vaststellen en de leden hiervan benoemen. In deze commissie zitten alle fractievoorzitters. Zij zullen de gesprekken voeren met de kandidaten die gesolliciteerd hebben op de vacature van burgemeester in de gemeente Midden-Drenthe, en een kandidaat voorstellen aan de gemeenteraad.  Wij hadden als CDA fractie na de behandeling van de voorjaarsnota in de commissie Ruimte en Groen, dit stuk mee terug genomen naar ter overweging in de fractie omdat wij nog een amendement hierop wilden indienen, samen met Gemeentebelangen. Wij hebben voorgesteld om uit de post onvoorzien voor de dorpsvisie Spier, ongeveer € 9000 te reserveren voor het  afronden van de openbare parkeerplaats te Spier naast het hertenkamp. Dit voorstel werd met een grote meerderheid aanvaard. Als een van de laatste punten kwam het beleid Wegen en Bruggen 2018-2028 aan de orde. Dit is de laatste jaren een stokpaardje van de CDA fractie geweest. In meerdere verkiezingsprogramma’s  hebben wij hier om gevraagd.  Eindelijk is het zover, het onderhoud  aan onze wegen is voor de komende 10 jaar geregeld in het beleidsstuk “Midden-Drenthe op de goede weg“ . Voor de komende 10 jaar is er ongeveer 15 miljoen euro uitgetrokken voor het onderhoud van onze wegen en bruggen. Dit waren enige punten uit de raadsvergadering. Hebt u vragen hierover, stel ze ons rustig. We zijn altijd bereid om er over te praten. Natuurlijk mogen het ook andere onderwerpen zijn die onze gemeente aangaan.

Marinus Louissen

Raadslid CDA