24 oktober 2017

Impuls voor duurzaamheid

Nieuws van de raadsfractie

Jaargang no. 14 no. 30 (23 oktober 2017)

Impuls voor duurzaamheid

De impulsen voor het stimuleren van duurzaamheid schieten je de afgelopen tijd van alle kanten voorbij. Vrijwel iedere zichzelf respecterende organisatie en politieke partij heeft ambities en doelstellingen op dat vlak verwoordt in manifesten, plannen of programma’s.

De partijen in het Groenmanifest, waaronder de provincie Drenthe en LTO Noord, hebben miljoenen beschikbaar voor de ‘Impuls duurzaamheid en de ontwikkeling van de melkveehouderij’. De Rijksoverheid heeft een extra impuls in het leven geroepen voor initiatieven die onze economie verduurzamen (“Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven”). Via de SER bijvoorbeeld wordt een impuls gegeven aan de energiebesparing in huishoudens via subsidies en voorlichting.

Onze gemeente heeft recent ook een ‘Impuls voor de Duurzaamheid’ opgesteld. Dit is verankerd in ons programma en het collegeprogramma. De komende tijd gaat de gemeente Midden-Drenthe uitvoering geven aan projecten, acties en bewustwordingscampagnes. De belangrijkste punten uit de impuls zijn:

·         Energiebesparing: isolatie, LED-verlichting, beter inregelen apparatuur in gemeentelijke gebouwen, bewustwordingsacties i.s.m. Drents Energieloket;

·         Duurzame energie: plaatsen zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen en dorpshuizen, faciliteren particuliere initiatieven zonnepanelenparken;

·         Fairtrade: promotieactiviteiten en deelname aan Fairtrade weken;

·         Inkoop: Duurzaam inkopen en Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen;

·         Bewustwording, communicatie en educatie: zowel naar externe contacten als ook in de eigen organisatie en in relatie met onderwijspartners.

Ook CDA Midden-Drenthe heeft duurzaamheid vooraan staan. Het gemeentebestuur geeft gehoor aan ons voorstel bij de perspectiefnota om verduurzaming van LED-verlichting naar voren te halen. Ook het idee van het CDA wat betreft Duurzaam Op Eigen Kracht (DOEK) waarbij initiatieven uit de samenleving op gebied van duurzaamheid beloond worden is door het college overgenomen.

Zo zijn we als maatschappij op allerlei fronten bezig met duurzaamheid. Ik vind dit hartverwarmend. Waar ik een uitdaging zie is het stroomlijnen van ideeën, kansen, projecten, subsidies, etc. Doen we dit niet voldoende doen, lopen we dan niet het gevaar dat we lokaal min of meer dezelfde duurzame acties doen en daardoor een krachtige transitie naar een duurzame maatschappij belemmeren?

Zeker voor dit onderwerp wil ik pleiten voor het streven naar een effectieve samenwerking. Ik opper hier voor een lokale duurzaamheidsdag. Een fair waar geïnteresseerden, aanbieders, gemeente en vele anderen kunnen uitwisselen en verbanden kunnen starten. Wij zullen hier bij de algemene beschouwing op de begroting nog zeker op terugkomen.

Robert Brouwer