16 oktober 2018

Zelf doen of uitbesteden?

In de commissievergadering van Ruimte en Groen van 11 oktober jongstleden kwam de realisatie van zonnepark Leemdijk te Smilde aan de orde. In 2017 heeft de gemeenteraad al een verklaring van geen bedenkingen voor dit project afgegeven. Inmiddels is er ook al een SDE subsidiebeschikking afgekomen, zodat het park kan worden gerealiseerd. Door enkele omwonenden is er bezwaar ingediend tegen de verleende omgevingsvergunning. De verwachting is dat de rechtbank dit tegen het einde van het jaar behandelt en er een uitspraak over doet. Toch zal er nu al verder gewerkt moeten worden aan dit plan, daar er voor bepaalde data opdrachten moeten worden verstrekt om aanspraak te blijven houden op de SDE subsidie.

De raad staat voor de volgende keuze:

1. Realisatie door commerciële marktpartij(- verkopen van het ontwikkelrecht)

2. Realisatie door een lokale energiecoöperatie ( - verkopen van het ontwikkelrecht)

3. De gemeente realiseert het park zelf.

Als wij als gemeente het ontwikkelrecht verkopen ontvangen wij eenmalig een prijs die varieert van € 600.000 tot € 1.000.000. (Een potentiële koper heeft al laten weten een aantal inwoners mee te willen laten profiteren van de stroomopwekking wanneer er stroom van hun afgekocht wordt.)

Gaan we voor keuze 2 dan moet er ook een aanbesteding komen, waarbij de uitkomst onzeker is of een coöperatie uit onze gemeente de gunning krijgt.

Kiezen wij er voor om het zelf te exploiteren als gemeente heeft dit als groot voordeel dat wij zelf aan de knoppen draaien. Het verwachte voordeel, wat tussen de € 2.000.000 en € 2.500.000 ligt, wordt over de gehele looptijd in een duurzaamheidreserve gestort en komt zo ten goede aan de gehele gemeenschap. Voor het ontwikkelen van het park is plusminus € 5.000.000 nodig. Dit geld wordt uitgeleend door de gemeente aan de bv. Het risico dat de bv de rente en aflossing niet kan betalen is klein. Het investeringsbedrag is namelijk voor 99% door de SDE subsidie gedekt.

Hoe staat de CDA fractie hier in? Wij vinden het van lef en daadkracht getuigen van het college dat ze gaan voor keuze 3. Het zelf ontwikkelen van het park en de vorming van een duurzaamheidreserve is een inspirerende gedachte en wellicht een vooruitziende blik van het college, om in de toekomst duurzaamheidsprojecten te kunnen financieren. De CDA fractie stemt dan ook van harte in met het voorstel.

Marinus Louissen

Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe