03 mei 2016

Fractieflits april 2016

Het eerste kwartaal van 2016 begon voor de fractie met het belangrijke besluit over het AZC in Meppel. Een beladen onderwerp, waarvoor zelfs demonstraties voor het gemeentehuis zijn gehouden door tegenstanders van het AZC. Uiteindelijke is de besluitvorming rustig en met respect voor elkaars mening verlopen en daar kan Meppel trots op zijn. Ook zijn er andere belangrijke onderwerpen in de gemeenteraad aan de orde geweest zoals de woonvisie en de tijdelijke contracten voor de mensen van Reestmond. Sandra heeft het initiatief genomen om iets te doen aan de enorme berg babyluiers die maandelijks bij het afval komt. Over deze en andere onderwerpen leest u in deze fractieflits.

AZC

In december 2015 had de gemeenteraad al ingestemd met het principebesluit voor de komst van een AZC naar Meppel. Het besluit over de precieze locatie was uitgesteld naar januari. Uiteindelijk heeft de CDA-fractie aangedrongen op een extra week uitstel om weloverwogen een besluit te kunnen nemen. De extra raadsvergadering op 4 februari over de keuze van de locatie verliep rustig. Een ongekend hoog aantal insprekers gaf de raadsleden hun visie, zorgen en adviezen mee. Aan het begin van de raadsvergadering hadden we besloten de motie van VVD, PvdA en CU mede in te dienen, nadat hierin een aantal voor ons cruciale punten waren opgenomen. In deze motie was aangegeven wat de raad geregeld wilde hebben rond de komst van het AZC. De motie was bedoeld als extra steun in de rug voor het college bij de onderhandelingen over de voorwaarden voor de vestiging van een AZC in Meppel.

In de Meppeler Courant stond het volgende over het optreden van de CDA-fractie: 'We hebben de tijd genomen om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Zo'n besluit over de locatie van een azc vraagt dat ook van ons raadsleden'. Dit zei CDA-fractieleider Sandra Wolvekamp na afloop van de raadsvergadering. De gemeenteraad moest een beslissing nemen over de locatie van een AZC. Het was lange tijd onzeker wat het CDA Meppel zou doen. De twijfels van de CDA-fractie over de AZC-locatie aan de Steenwijkerstraatweg hebben uiteindelijk niet geleid tot een andere voorkeur. 'We hebben alle mogelijkheden om de voors en tegens die er zijn af te wegen genomen. We zijn tot de conclusie gekomen dat de Steenwijkerstraatweg de juiste locatie is voor het asielzoekerscentrum, mits aan een heel aantal voorwaarden wordt voldaan', aldus Wolvekamp.

Cultuurhistorische inventarisatie en waardebepaling Buitengebied

Een minder spectaculair onderwerp was de Cultuurhistorische Inventarisatie en Waardebepaling van het buitengebied van Meppel. Het was echter wel een onderwerp dat goed aansloot bij het thema rentmeesterschap van het CDA: wees zuinig op de waardevolle dingen die we van onze ouders en voorouders hebben geërfd. De inventarisatie was een dik boekwerk, maar er was wel op een heel gedegen manier aangegeven welke elementen van bijzondere waarde zijn, zoals de kerkjes en lintbebouwing van Nijeveen en Kolderveen.

Er was over een aantal aanbevelingen in het document wat onrust ontstaan, zoals de zorg dat er in de Boevenboer weer klinkers zouden komen in plaats van asfalt. Deze onrust had voorkomen kunnen worden als de tekst wat anders was geformuleerd, maar uiteindelijk is de bewoner van Nijeveen duidelijk gemaakt dat het echt niet de bedoeling is de wegen in de Bovenboer weer op te breken.

Klimpark Hesselingen

Het team van Zwembad Hesselingen is ondernemend en ambitieus. Niet voor niets zijn ze vorig jaar zwembad van het jaar geworden. In 2016 wil het zwembad uitbreiden met het realiseren van een klimpark voor de Meppeler jeugd. Als het park er staat, heeft Meppel er een mooie attractie bij en dat past ook prima in de ambitie om meer toeristen naar Meppel te lokken. Het zwembad had het plan goed uitgewerkt en gekeken naar de haalbaarheid en de voor- en nadelen. In het bijzonder was gekeken naar eventuele geluidsoverlast. Hierover hebben we nog wel vragen gesteld in de raad. Duidelijk werd echter aangegeven dat het geluidsniveau binnen de normen voor een woonwijk zou blijven. Desgevraagd gaf de wethouder aan dat er voor het parkeren afspraken zijn gemaakt met bedrijven in de directe omgeving. Al met al een mooi plan waar we van harte mee hebben ingestemd.

Woonvisie

Op 10 en 31 maart is er in de gemeenteraad gesproken over de woonvisie voor Meppel. In deze visie is aangegeven wat er de komende jaren nodig is op het gebied van wonen. Er staan veel goede dingen in de woonvisie, maar hij was voor het CDA niet concreet genoeg. Ons initiatief om de woonvisie slechts voor één jaar vast te stellen en volgend jaar te komen met een meer uitgewerkte woonvisie, kreeg brede steun van andere partijen. Het CDA-voorstel kwam ook tegemoet aan de wensen van de huurdersvereniging in Meppel.

In het CDA-verkiezingsprogramma had het thema wonen een prominente plaats. Een goede, passende en betaalbare woning is voor alle Meppelers van belang.  Het CDA heeft in de gemeenteraad daarom meerdere keren het belang van een goede woonvisie onderstreept. Een goede woonvisie geeft aan hoe de gemeente, samen met partners, wil realiseren dat er voldoende passende woningen beschikbaar zijn in kwalitatief hoogwaardige wijken.

De goede punten in de woonvisie waren onder andere: het bouwtempo aanpassen aan de vraag, samen optrekken met corporaties en zorginstellingen op het gebied van wonen en zorg, startersleningen en duurzaamheid. Wij hadden als CDA echter ook kritiek. Het eerste punt van kritiek betrof de visie op hoe we de toename van het aantal ouderen willen opvangen. De omvang van deze groep neemt de komende jaren toe met meer dan 20% en in de verdere toekomst zelfs met 80%. In de woonvisie was onvoldoende duidelijk aangegeven hoe we voor deze groep voor voldoende woningen gaan zorgen. Ook op het gebied van de sociale huurwoningen was de woonvisie niet duidelijk genoeg. Ook hier hadden we graag gezien dat duidelijk zou worden welke opgave er voor Meppel ligt.

Reestmond

Naar aanleiding van de evaluatie over de tijdelijke dienstverbanden bij Reestmond kwamen de fracties van PvdA en CU tot de conclusie dat het onvoldoende is gelukt om deze groep werknemers naar een reguliere werkplek te begeleiden. Daarom hadden zij het college opgeroepen om er voor te zorgen dat alle mensen met een tijdelijk dienstverband alsnog een vast contract bij Reestmond krijgen. Ook onze fractie had graag een beter resultaat gehad, maar er zijn ook positieve stappen gezet. Op basis van de ervaringen tot nu toe, was het voor ons dan ook nog te vroeg om te constateren dat de inspanningen onder de Participatiewet tot onvoldoende resultaat leiden.

Dit neemt niet weg dat wij de mensen waar het om gaat wel de zekerheid van een vast dienstverband gunnen. De meeste mensen willen graag baanzekerheid en dat geldt ook voor de mensen met een tijdelijk dienstverband bij Reestmond. De meerderheid die er in de raad was voor de motie van PvdA en CU om te zorgen dat zij alsnog een vast dienstverband krijgen, was hen dan ook van harte gegund. Vanuit dat oogpunt heeft de CDA-fractie overwogen om in te stemmen met deze motie. Maar wat voor ons ook zwaar woog, is dat we nog steeds geloven in de participatiewet. Uit een evaluatie van de toepassing van deze wet in Meppel waren positieve kanten naar voren gekomen. Vanuit deze positieve kanten vonden wij het moeilijk te verkopen dat deze ontwikkelingen voor de mensen met een tijdelijk dienstverband weer worden afgebroken. Vanuit de overtuiging dat de medewerkers waar het om gaat, beter in hun kracht gezet kunnen worden wanneer optimale inzet wordt gepleegd om hen bij reguliere werkgevers te plaatsen, hebben wij de motie dan ook niet gesteund.

Luierrecyling

Op initiatief van onze fractievoorzitter, en tevens moeder van een jonge zoon die nog in de luiers zit, is een motie ingediend om ook luiers apart op te halen om de grondstoffen te hergebruiken. In Nederland wordt jaarlijks voor 400 miljoen kilo volle babyluiers aan de straat gezet. Enkele jaren geleden waren gezinnen met jonge kinderen te herkennen aan hun uitpuilende grijze containers. Tegenwoordig verdwijnen de luiers in de ondergrondse containers voor restafval. Bij het verbranden van de luiers in het restafval, komen giftige stoffen vrij, die in de lucht verdwijnen. Kostbare grondstoffen gaan verloren en kunnen niet meer hergebruikt worden. Wethouder De Vos gaf in zijn reactie aan dat het recyclen van luiers op dit moment nog lastig is en duur. Hierop werd de motie weliswaar ingetrokken, maar de indieners van de motie willen wel een actieve houding van Meppel op het gebied van recycling van wegwerpluiers. Een aangescherpt voorstel brengen de raadsleden van GroenLinks, CDA, ChristenUnie, VVD en SteM in een volgende vergadering opnieuw in.

Bezoek

Begin februari kreeg de fractie bezoek van de heren Ten Brink en Hagedoorn van ICC Parkmanagement. ICC-PMM is het overkoepelend aanspreekpunt voor de Meppeler industrie en ondernemingen. De fractie werd geïnformeerd over een aantal projecten die nu spelen, onder andere op het gebied van certificering en duurzaamheid, en over een aantal knelpunten waar ICC-PMM tegenaan loopt. Eén van de pijnpunten is de staat van het groenonderhoud op de industrieterreinen. Een andere irritatie is het niet ophoudende probleem van de graffiti in Meppel.

De fractie,

Sandra, Egbert, Jan, Klaas-Jan