07 maart 2017

18, en dan?

Nieuws van de raadsfractie

Jaargang no. 14 no. 8 (6 maart 2017)

18, en dan?

Op maandag 13 februari waren de fracties van CDA Assen en CDA Midden-Drenthe op werkbezoek bij het Gezinshuis De Veen Hoop in Smilde. Aanleiding van het werkbezoek waren vragen van de fracties over de overgangsproblematiek van jongeren in pleeggezinnen en gezinshuizen van 18- naar 18+.

Op hun 18e verjaardag zijn de jongeren voor de wet volwassen. Met name kwetsbare jongeren ondervinden knelpunten na de overgang naar ‘volwassenheid’. De overgang levert voor hen knelpunten op diverse leefdomeinen zoals onderwijs, zorg, huisvesting, veiligheid en financiën. Sommige van de jongeren hebben een zachte landing naar volwassenheid nodig.

De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft hier eind 2016 ook aandacht voor gevraagd onder de Nederlandse gemeenten. Gemeenten hebben weliswaar veel ruimte om oplossingen te bedenken voor zorgcontinuïteit na het 18e levensjaar, maar hebben nog niet op ieder thema antwoorden. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) stelt momenteel met een aantal gemeenten de ‘Werkagenda 18 en dan’ op. Verschillende thema’s zoals pleegzorg na 18, statushouders 18+ of inkoop Jeugd-WMO worden behandeld om de antwoorden te vinden.

Uit navraag is ons gebleken dat de gemeente Midden-Drenthe geen specifiek beleid voor onze kwetsbare jongeren heeft. De gemeente is pragmatisch als het gaat om de zorg voor de jongere. Wanneer jongeren in bijvoorbeeld de pleegzorg thuis blijven wonen wordt de jeugdzorg in principe gecontinueerd tot 23 jaar. In principe, want het kan ook zijn dat het voor het kind beter is, in verband met de beperking, om direct door te schakelen naar de Wmo. Er wordt dus geen harde grens bij 18 jaar getrokken. Voor de gemeente Midden-Drenthe is de individuele situatie van het kind altijd maatgevend.

Het CDA is blij met de opstelling vanuit de gemeente. Er wordt gekeken vanuit de jongere, gekeken naar wat er mogelijk is.

Het NJI heeft voor gemeenten een handreiking opgesteld bij de overgang van jeugd naar volwassenheid. Handvatten ook voor onze gemeente om integraal beleid en dienstverlening in te richten.

Zoals zo mooi verwoord in de handreiking belanden de jongeren van de pedagogische en beschermende omgeving van school en de instanties van de Jeugdwet nu in de vraaggerichte Wmo en de meer eisen stellende Participatiewet. Sociale diensten en de corporaties zien de (kwetsbare) jongeren voor hun 18e jaar nog niet direct staan. De aansluiting tussen de verschillende stelsels bestaat op papier, maar in de praktijk blijkt dit lastig te realiseren.

Een pragmatische insteek van onze gemeente is goed, maar de diversiteit aan knelpunten vraagt onzes inziens een integrale beleidsvorming. Het CDA vindt het van belang om in regionaal verband deze problematiek bestuurlijk af te stemmen om gezamenlijke beleidscontouren te bepalen. Aandacht voor onze kwetsbare jongeren kan er niet genoeg zijn!

Robert Brouwer, raadslid