03 mei 2017

CDA thema avond “ een dubbeltje op zijn kant”

Schuldsanering: een zwaar, moeilijk traject

CDA thema avond “ een dubbeltje op zijn kant”

Donderdag 20 april heeft het CDA Midden-Drenthe een thema avond gehouden met als titel “ een dubbeltje op zijn kant” in het Kompas in Smilde.

Het thema van deze avond werd toegelicht door de directeur, de heer Tingen,  van de GKB, (Gemeentelijke Krediet Bank) uit Assen. Deze gaf een uiteenzetting hoe mensen die zich melden met problematische schulden bij de GKB geholpen worden.  Tijdens een vlammend betoog maakte hij inzichtelijk hoe schrijnend situaties er soms uitzien, dat 20 procent van de huishoudens in financiële moeilijkheden zit en dat een klein gedeelte van het genoemde percentage zich meld bij de GKB of een andere organisatie  voor financiële begeleiding.

Het traject waar de mensen  in gaan voor de schuldsanering is vrijwillig, maar als er een afspraak ligt om een driejarig traject in te gaan voor schuldsanering dienen de afspraken nagekomen te worden. Men is dan na deze periode weer schulden vrij.

De vele vragen die gesteld werden vanuit de zaal maakte duidelijk dat de presentatie die werd gehouden door de heer Tingen indruk maakte op de aanwezigen. De aanwezigen werden geconfronteerd met de harde werkelijkheid van de financiële wereld waar in vele gezinnen, alleenstaanden zich  bevinden. Erg confronterend vonden velen.

Het GKB ziet de laatste jaren steeds vaker dat het niet alleen mensen met een uitkering zijn  die een beroep op hen doen. Door de hoge vaste lasten zijn er steeds meer mensen met een baan die niet meer in staat zijn  om aan hun financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Het afgelopen jaar waren er zelfs meer mensen die een baan hadden die een beroep op de GKB deden dan die geen baan hadden.

Uitgebreid werd stil gestaan bij de verantwoordelijkheden op financieel  gebied. Is het wel zo verstandig dat toeslagen aan desbetreffende personen  wordt overgemaakt of zou het verstandiger zijn  toeslagen direct door te sluizen naar desbetreffende instellingen zoals o.a. woningbouwverenigingen en zorgverzekeraars. De fractievoorzitter van het CDA Midden-Drenthe Jan Schipper trok de volgende conclusie. Is het niet verstandig dat de politiek eens kritisch naar het door sluizen van de toeslagen kijkt, zodat mensen niet in de verleiding komen om het geld aan andere dingen uit te geven dan waar voor het geld bestemd is.

Aan het einde van de avond bedankt  de voorzitter de heer Tingen voor zijn inbreng  en doet een oproep aan de politiek om deze netelige kwestie onder ogen te zien.