10 juli 2023

Afscheid Ria Beukema

Bijdrage raadsvergadering 06-07-2023

Beste mensen hier in de raadzaal en thuis. Beste Ria, want ik sta hier vandaag voor jou. Namens het bestuur van CDA Midden-Drenthe en onze fractie, namens jouw fractie. Want dat kunnen we wel zeggen, jouw fractie.

Ria is al jarenlang een stabiele factor in de fractie van het CDA. Ze heeft eerst achter de schermen meegewerkt en dit is inmiddels haar derde raadsperiode. Ik heb even gegoogled wat de naam Ria eigenlijk betekent: Gaat u er maar even voor zitten.
- sociaal, betrokken, bevlogen, alles voor de inwoner, niemand buiten beeld, oog en oor voor de kwetsbare mens, plichtsgetrouw, hard werken, niet loslaten, procesgericht werken, aan de slag met thema’s zoals armoede, integrale zorg, STARK, communicatie naar de inwoners hoog in het vaandel.
Ik weet niet of er andere Ria’s in de zaal zitten of thuis mee kijken: je boft als je Ria heet.

Nee alle gekheid op een stokje. Die woorden zijn woorden die de fractieleden en de steunfractie koppelen aan Ria.

Het is natuurlijk ontzettend jammer dat je stopt, voor de raad, de commissie Zorg en Welzijn, voor ons als fractie en niet in de laatste plaats de inwoners van Midden-Drenthe. Iedereen kon altijd bij jou terecht. En nog.

Het was een moeilijke keus die je moest maken i.v.m. jouw gezondheid. En een onontkoombare. Gelukkig gaat het weer wat beter. Nu ben je hier en rijdt je vrolijk rond op de fiets, je pakt de dingen weer op zoveel je kan. Je geniet enorm van de kleinkinderen en van de rest van jouw gezin. Daar past maar 1 woord bij en dat is Dankbaarheid. Dankbaar dat het zo mag zijn dat je hier bent en weer veel beter bent dan zo rond de kerst.
En je hebt een keus gemaakt. Met pijn in jouw hart. Want politiek betekent heel veel voor jou. Want kijk maar wat jouw naam betekent: ik ga het niet herhalen.

Ria, we gaan jou ontzettend missen en ik weet dat andere mensen jou ook gaan missen. Dat hebben ze mij verteld.
Ik ga je missen. Want ik heb de samenwerking heel fijn gevonden. We waren het bijna altijd met elkaar eens en als we met elkaar van mening verschilden, dan werd dat opgelost. En zo hoort het ook. Zonder de inhoudelijke wrijving heb je geen glans op de politieke bijdrage. Het is eigenlijk heel bijzonder dat 2 mensen zoals jij en ik met totaal verschillende achtergronden elkaar zo hebben gevonden in de commissie Zorg en Welzijn. We vulden elkaar aan. Dat maatje ben ik kwijt.

Je neemt vandaag afscheid van de raad, maar niet van het CDA. Want je hebt gezegd dat je graag inhoudelijk wil blijven bijdragen. Dat gaan we ook zeker doen.

Lieve Ria, bedankt en het ga je goed en dat zijn geen loze woorden. Dat hopen en daar bidden wij voor wij met heel ons hart.

Karin Kappen, namens de hele (steun)fractie en bestuur.