07 december 2021

Armoede voorkomen

Armoede het zal je maar overkomen. Een belangrijk onderwerp waarbij preventie natuurlijk de beste weg is om te voorkomen dat je in schulden terecht komt. En als dat niet is gelukt dan moet er een vangnet zijn voor iedereen die niet mee kan komen via een goed armoedebeleid.

Volgens de wet moeten gemeenten aan Vroegsignalering doen om mensen met betalingsachterstanden bij energiebedrijven, zorgverzekeraars waterbedrijven en woningverhuurders zo snel mogelijk te helpen met een hulpaanbod. Volgens het CDA een goede zaak want des te sneller mensen geholpen worden bij schulden des te groter de kans dat men langdurige armoede kan voorkomen. Onze gemeente heeft hiervoor een plan gemaakt. ( zie www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/9573360).

Helaas voorziet het Rijk hier wederom niet in de middelen om dit te betalen en dus is het college op zoek gegaan naar financiering. In de commissie Zorg en Welzijn was niet zozeer het plan van aanpak voor de Vroegsignalering een punt van discussie maar wel de financiering van het plan.

Jaarlijks krijgt de gemeente extra geld voor armoedebeleid voor kinderen. In 2017 hebben wij als raad besloten om dit extra geld voor kinderen in armoede te besteden aan het zogenaamde kindpakket ( - Uitkering voor activiteiten - Sportbon - Schoolkostenregeling voor het voortgezet onderwijs en - De PC regeling en Bartje leert zwemmen). www.middendrenthe.nl/website/document/docnr/3870191,,4523063,/bekendmaking%20Notitie%20Kindpakket%202018%20gemeente%20Midden-Drenthe.docx%20.pdf).

Nu blijkt echter dat er minder aanvragen waren voor het kindpakket zodat er geld over is. Dit is op zich wel te verklaren omdat er afgelopen Coronajaren veel minder is gesport (minder sportbonnen) en waren er minder zwemlessen. Is het dan gerechtvaardigd om dit geld, zoals het college voorstelt, te besteden aan Vroegsignalering?

Volgens het CDA wel. Wij zijn van mening dat wanneer je armoede voorkomt, je hiermee ook de kinderen helpt. Dit past ook bij 1 van de aanbevelingen uit het rapport van de nationale ombudsvrouw in 2017 waarbij gesteld wordt dat kinderen baat hebben bij een stabiele thuissituatie. Dus een verbeterde financiële positie van ouders zodat zij in de basisbehoeften van hun gezin kunnen voorzien. En dan heb ik het nog niet eens over de stress die armoede kan geven binnen een gezin en waar kinderen ook onder te lijden hebben.

Tegelijkertijd wil onze fractie wel nog een keer kritisch kijken naar de besteding van de extra middelen voor kinderen in armoede. Volgens ons is het kindpakket wel erg gericht op meedoen aan activiteiten. Wij denken dat er nog wel meer manieren zijn om kinderen in armoede te helpen. Bij de bespreking van het nieuwe armoedebeleid zullen wij daar verder op terug komen.

Voor het CDA blijft het uitgangspunt dat geld voor armoedebeleid besteed moet worden aan het armoedebeleid. Wanneer men met terugwerkende kracht komend jaar een inhaalslag te maken heeft wat betreft gelden voor het kindpakket, willen wij deze aanvullen vanuit de reserves. Mensen voor stenen dus. Wij willen echter niet het onbestede geld zolang op de plank laten liggen met het risico dat het in de grote pot reserves verdwijnt en toch ergens anders voor gebruikt wordt.

Armoede het zal je maar overkomen, het CDA blijft zich inzetten voor een sociaal armoedebeleid voor iedereen van jong tot oud.

Ria Beukema