27 januari 2022

Borkerhout

De herinrichting van de wijk Borkerhout is de laatste periode in de gemeenteraad het gespreksonderwerp. Onder aanvoering van de initiatiefgroep Borkerhout heeft de buurt duidelijk aangegeven wat men wil en hoe men het heringericht wil hebben. Uit eigen waarneming blijkt dat de buurt verschillend denkt over de herinrichting. Er zijn namelijk ook inwoners die hergebruik van de bestrating prima vinden.

Voor de herinrichting zijn voor het CDA twee pijlers van belang, daar moet aan voldaan worden voordat andere investeringen voor verbetering van de leefbaarheid van de buurt zin hebben.

Een duurzame transformatie van de buurt rust op:

1) Het strikter handhavend optreden op schuttingen e.d. die op gemeentegrond staan;

2) Het terugbrengen van groen en bomen in de buurt.

De gemeente heeft in het verleden landjepik in de hand gewerkt door groen en bomen weg te halen. Wat het CDA betreft juíst de aankleding die de buurt een leefbare uitstraling geeft. Op veel plaatsen hebben inwoners nu een hek of schutting op gemeentegrond geplaatst, het is geen fraai geheel. Schuttingen staan tot op de molgoot van de weg. Een lantaarnpaal is hierdoor achter een schutting in de achtertuin “belandt”.

Als die ruimte door de gemeente weer met groen kan worden ingericht ontstaat een geheel andere, meer vriendelijke, uitstraling en aankleding van de openbare ruimte. Het aanwezige straatmeubilair in de buurt is ook gedateerd, dit dient een opfrisbeurt te hebben.

De genoemde pijlers zijn voor ons het fundament voor de verbetering van de leefbaarheid. De wens die namens de initiatiefgroep is geuit over het toepassen van nieuwe gebakken klinkers vinden we niet reëel. Wij gaan uit van hergebruik van de huidige bestrating, deze kan nog decennia mee. Het is kapitaalvernietiging door nu de betonnen stenen te vervangen door nieuwe (gebakken) stenen.

Een deel van de wijk is al herstraat met de huidige linkers. We hebben de gemeente klip en klaar aangegeven dat verzakkingen, diepe putten of kapotte banden in het nieuwe werk hersteld moeten worden.

De gemeente zal nu in maart/april weer met de buurt in overleg op welke wijze de Borkerhout integraal heringericht wordt. Van belang daarvoor is dat de plannen met de bewoners gemaakt worden. We blijven in contact...

Robert Brouwer