09 april 2018

Coalitieonderhandelingen

Met de verkiezingsuitslag van 21 maart jl. heeft CDA Midden-Drenthe het zetelaantal gestabiliseerd. Natuurlijk, een zetel winst was zeer welkom geweest, maar we zijn blij dat we met Marinus Louissen, Ria Beukema, Karin Kappen en Robert Brouwer de lijn die men van het CDA in de afgelopen raadsperiode heeft gezien kunnen blijven volgen.

In de eerste plaats wil ik stilstaan bij het afscheid van Jan Schipper als raads- en fractielid. Na drie raadsperiodes (in totaal 12 jaar) heeft Jan aangegeven het raadswerk aan anderen over te willen laten. In de raadsvergadering van 28 maart heeft burgemeester Damsma Jan benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Het CDA is Jan zeer erkentelijk voor zijn werk.

Als grootste partij heeft de PvdA een informateur benoemd; de heer Wietze van der Zwaag. Alle fracties hebben ingestemd met deze voordracht. Vanaf eind maart hebben er meerdere gespreksronden plaatsgevonden met de informateur. Deze gesprekken verlopen in goede sfeer en zijn opbouwend van aard. Naar verwachting zal de informateur de komende week zijn bevindingen in een notitie met alle fracties delen. Met deze notitie maakt de informateur bekend welke coalitie(s) op basis van de gesprekken met de informateur en de verkiezingsprogramma’s een werkbare meerderheid vormen.

De informatiefase wordt afgesloten met een openbare raadsvergadering waarin iedere partij zijn mening over de conclusies van de informateur kan delen.

In de weken daarna vinden inhoudelijke gesprekken tussen de formateur en de voorgenomen coalitiepartijen plaats; de coalitieonderhandelingen worden namens het CDA gevoerd door Marinus Louissen en Jan Schipper. In dit traject wordt het coalitieprogramma verder uitgewerkt. Een breed gedragen insteek van alle fracties is het opzetten van een akkoord op hoofdlijnen. Hiermee ontstaat ruimte voor een ieder, met name ook voor de niet-coalitiepartijen, om politieke punten te agenderen.

Op basis van ervaringen uit het verleden verwacht ik dat een nieuw coalitieakkoord medio mei 2018 ondertekend kan worden. Het nieuwe gemeentebestuur kan dan in de raadsvergadering van 31 mei worden gekozen. Het CDA wil graag bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen.

Robert Brouwer