22 januari 2018

De mens centraal

Voor het CDA staat de mens centraal, zo staat in ons nieuwe verkiezingsprogramma. Dat vertaalt zich onder andere in een ondersteunende overheid die oog heeft voor de individuele mens.

Een mooi voorbeeld hiervan is de aanpak van de schuldhulpverlening in onze gemeente (agendapunt 11 van de commissie Zorg&Welzijn, https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/2828700). Niet de schulden staan hierbij centraal, maar de mens die schulden heeft. De budgetconsulent onderzoekt samen met de klant eerst waarom de schulden zijn ontstaan en hoe dit het beste op te lossen is. Zo levert de gemeente Midden-Drenthe maatwerk en snelle hulpverlening. De integrale aanpak waarbij het hele plaatje en niet alleen de schulden worden bekeken, leidt er toe dat er veel minder mensen in een traject van schuldhulpregeling komen. Door de overstap naar een andere organisatie voor schuldhulpverlening (Sociaal.nl) zijn de kosten voor de schuldhulpverlening ook fors gedaald. Wij sluiten ons als fractie dan ook helemaal aan bij de complimenten die wethouder Lohuis (CDA) tijdens de begrotingsvergadering kreeg voor deze overstap. Geld wat we hierop besparen kan weer anders voor de inwoners van Midden-Drenthe ingezet worden. Toch is de besparing niet het belangrijkste. Het gaat er om dat zoveel mogelijk mensen schuldenvrij zijn na drie jaar.

Onze fractie vindt dat met dit beleid er goede stappen gezet zijn en wij zullen dit beleid dan ook ondersteunen in de commissie.

Ria Beukema