02 oktober 2019

Een fietspad langs het Oranjekanaal?

In november 2016 heeft de gemeenteraad in de begrotingsvergadering voor het jaar 2017 gelden beschikbaar gesteld voor een fietspad aan de stille kant van het Oranjekanaal, vanaf Hijken aan de noordzijde van het Oranjekanaal en de Halerbrug tot de gemeentegrens met de gemeente Coevorden aan de zuidzijde.

Vanaf Schoonoord ligt hier langs de stille kant van het Oranjekanaal een ruilverkavelingsweg tot onze gemeentegrens. Waar nu alle commotie over gaat zijn de gedeelten waar nu nog niets ligt, plusminus 1800 meter vanaf de gemeentegrens tot aan de Orvelte brug, en aan de kant van de Halerbrug. Een probleem hierbij is dat er mensen en organisaties zijn, die de zandweg willen behouden, en geen bomen willen kappen. Op het totale traject staan 3000 bomen, hiervan zouden er 60 gekapt moeten worden.

Op dit plan zijn een aantal insprekers geweest in de commissievergadering van Ruimte en Groen van 12 september. Men stelde voor om een schelpenpad aan te leggen van plusminus 50 cm breed of een betonpad van een meter breed, en niet een pad van 2.50 meter. Dan hoefden er volgens de insprekers geen bomen te worden gekapt. Gelijke geluiden klonken ook door van insprekers aan het andere eind, bij de Halerbrug. Een opmerking die ook nog geplaatst werd: duo fietsen, scootmobiels, en groepen wielrijders (die meer ruimte nodig hebben) zouden wel aan de noordzijde van het kanaal kunnen gaan rijden, over de weg. Ook was men niet tevreden over de inspraak.

Wij als CDA fractie vonden het hoognodig tijd worden om ter plekke te gaan kijken. Hierbij hebben wij ons verkiezingsprogramma in gedachten, waarin wij ervoor pleiten dat iedereen mee moet kunnen doen. Dit houdt in dat elk soort fiets of scootmobiel veilig over een fietspad moet kunnen, en dat er een goede participatie moet zijn. Er zal dus een fietspad moeten komen van minimaal 2.00 meter breed. Wij kunnen ons voorstellen dat de gemeente nog eens kijkt naar mogelijkheden om het plan aan te passen, en de aanwonenden nogmaals uitnodigt om samen naar het verbeterde plan te kijken.

Marinus Louissen
Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe