28 mei 2018

Het is rond... er is een coalitieakkoord

Heeft u het gevolgd? Op donderdag 24 mei 2018 is het coalitieakkoord besproken en vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering.

Het is een akkoord op hoofdlijnen. Dat betekent dat er geen concrete doelstellingen zijn vastgesteld. De richting, waarnaar we toe op weg zijn, wel. Het gevolg is dat er de komende 4 jaar ruimte is voor inbreng van iedereen. Samen bepalen we de doelen. Wie is ‘we’? Dat bent u als inwoner of ondernemer in de gemeente Midden-Drenthe. Dat is de gemeenteraad en de mensen die werken op het gemeentehuis en aan de invulling van het beleid uitvoering geven.

De titel van het coalitieakkoord is: ‘Sociaal en ondernemend Midden-Drenthe, dat bouwen we met elkaar’.
Het is een akkoord tussen de PvdA, de VVD, het CDA en Gemeentebelangen. Wij zijn erg blij dat veel punten uit ons partijprogramma van de afgelopen verkiezingen zijn opgenomen in het akkoord. De oppositie partijen hebben ook hun inbreng gehad en delen daarvan zijn verwerkt in het akkoord. Wat er nu voor ons ligt is een breed gedragen akkoord. En dat is fijn. Want voor ons ligt een periode waarin veel zaken behandeld moeten worden.

Ik noem enkele*:

• Plannen worden gemaakt samen met de inwoners.

• Plannen uit de samenleving worden ondersteund. Dat geldt voor inwoners en ondernemers.

• Draagvlak voor de plannen is heel belangrijk en daar zal bij elk plan naar gezocht worden.

• Er is aandacht voor de wijken, de dorpen en de dorpshuizen, goede sportvoorzieningen.

• Er komt een nieuwe omgevingswet. Daar hoort u zeker meer over de komende periode.

• De dienstverlening vanuit het gemeentehuis wordt één van ‘het kan, als u…’ in plaats van ‘nee, tenzij….’.

• Wat betreft het sociaal beleid kunnen we vertellen dat we op de ingeslagen weg doorgaan. Iedereen moet kunnen meedoen. Ook moet iedereen de zorg ontvangen die hij nodig heeft. En het moet betaalbaar zijn.

• We gaan voortvarend aan de slag met duurzaamheid, energie en klimaat. En dat moet ook, want er ligt een grote opdracht om de doelstelling van klimaatneutraal en energieneutraal Midden-Drenthe te halen.

• We gaan aan de slag met de vakantieparken. Er zijn veel parken in onze gemeente en dat is goed voor het toerisme. Het is een belangrijke inkomstenbron. Wel zijn er verschillen tussen de parken. Op sommige parken wordt permanent gewoond. Dat mag meestal officieel niet.

• We willen ook deze coalitieperiode verstandig met het geld omgaan.

Er zijn vier wethouders benoemd, waaronder Jan Schipper van het CDA. Mooi dat wij ook deze periode weer die positie mogen invullen.

Namens u gaan wij als fractie de komende 4 jaren het CDA-geluid weer laten horen. Wij hebben er weer zin in.

Groet van Karin Kappen
Raadslid CDA Midden-Drenthe

* Het totale akkoord zal binnenkort op de site van de gemeente verschijnen. Tot die tijd kunt u het document downloaden middels deze link, https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/!suite30.scherm1199?mZaak=951451&mIndOpen=J&mIndBesluiten=N.