02 februari 2022

Hoe moet het VTH ( vergunningverlening-toezicht-handhaving) in Midden-Drenthe geregeld worden?

In januari stond er een evaluatie van het VTH beleidsplan 2018-2021 op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur. Dit zodat de nieuwe raad eind 2022 een nieuw beleidsplan 2023-2026 kan vast stellen.

De gemeente had als missie voor dit beleidsplan:  “De gemeente werkt risicogericht en dienstverlenend, is betrouwbaar, communicatief, professioneel en consequent, werkt samen en legt verantwoordelijkheden waar deze horen. De VTH taken worden programmatisch en cyclisch  uitgevoerd om de leefomgevingskwaliteit stelselmatig te behouden en verbeteren ”.

Een mooie volzin volgens het CDA. Maar wat is er van terecht gekomen? Wij hebben geconstateerd dat de VTH-taken de afgelopen 4 jaar zijn uitgevoerd volgens de kernpunten genoemd in de missie. Tevens moeten wij vast stellen dat de ambities in april 2020 naar beneden zijn bijgesteld. Ook heeft corona een grote invloed gehad: er kwamen taken bij en er vielen taken af. Wat wij vooral zien in de afgelopen jaren is dat er alleen door de gemeente werd gehandhaafd op tal van terreinen nadat een inwoner had gepiept of, met andere woorden, had geklaagd. De gemeente heeft zelf ook handhavers in dienst. Volgens het CDA moeten die handhavers ook zelf misstanden constateren, als die bijvoorbeeld de leefomgeving aantasten, bij onterecht gemeentelijk grondgebruik, of wanneer voertuigen op gemeentelijk groen geparkeerd staan. Dit zijn zaken waar de afgelopen jaren niet of nauwelijks naar is gekeken.

Er werden ons ook nog een tweetal vragen gesteld door het college.
    1. Herkent u zich in de aanbevelingen en verbeterpunten die zijn genoemd in de evaluatie van het VTH-beleidsplan? (goede monitoring, betere sturing op GR’en, SMART doelen etc.)

Het CDA kan zich hier in vinden, als het maar geen star stuk wordt waarbij de gemeente zegt: het staat op papier dat voeren wij uit, en meer doen wij niet. Wij vinden dat er flexibel mee moet worden omgegaan, zodat recht gedaan wordt aan de missie.

2. Als u zelf een top drie mag noemen van onderwerpen waar de gemeente Midden-Drenthe prioriteit aan zou moeten geven bij het nieuwe VTH-beleid 2023-2026 , hoe ziet uw top drie er dan uit? (Ook gebaseerd op signalen die u uit uw omgeving hoort).

Wij als CDA vinden het moeilijk om een top drie aan te wijzen, want dan doen wij de rest te kort. Vandaar de volgende opmerkingen. Allereerst een algemene opmerking: het zal het CDA wat waard zijn om de handhaver meer zichtbaar te laten zijn in onze wijken en buurten. Hiermee bedoelen wij de politie en de boa's. Handhaving moet breder worden gezien dan alleen maar verkeersovertredingen, alhoewel dit wel een belangrijk punt is en een veel gehoorde klacht.Handhaving moet aan alle facetten van de missie voldoen. Volgens ons heeft het college voldoende input mee gekregen om met een goed beleidsplan te komen voor de jaren 2023-2026.

Marinus Louissen
Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe