05 oktober 2020

Inclusieve maatschappij

Ik heb opgezocht wat daar onder verstaan wordt: (Wikipedia) de insluiting in de samenleving van achtergestelde groepen op basis van gelijkwaardige rechten en plichten. Inclusie staat tegenover uitsluiting en discriminatie. De begrippen inclusie en integratie vullen elkaar aan in de hedendaagse maatschappij.

Nou, dat is een mond vol. Zoals u weet is het CDA groot voorstander van zo’n inclusieve maatschappij. Namens onze fractie is dit veelal het uitgangspunt voor onze bijdrages in de commissies. En niet alleen in de fractie, maar ook landelijk. Onze minister van gehandicaptenzaken, Rick Brink is een betrokken CDA-er.

In de afgelopen commissievergadering van Zorg en Welzijn zijn wij meegenomen over de veranderingen rondom Beschermd Wonen (2022) en Maatschappelijke opvang (2026). Er gaan veranderingen plaatsvinden voor mensen die een ernstige en vaak ook chronische psychische aandoening en/of psychosociale problemen hebben en daardoor (tijdelijk) niet meer zelfstandig kunnen wonen. Beschermd wonen biedt voor deze mensen een woonomgeving die past hun situatie. Momenteel is de uitvoer belegd bij de centrumgemeente Assen.

In het verleden zijn er veel mensen uit het westen van Nederland ondergebracht in instellingen in Drenthe. De verwachting was dat veel mensen tot hun overlijden in die instellingen zouden blijven. Maar, en dat is natuurlijk goed nieuws voor die mensen en hun dierbaren, het blijkt dat deze mensen veelal herstellen. Als je dan in een totaal andere omgeving woont dan waar je vandaan komt, is het lastig om weer je plek te vinden in de maatschappij.

Dat is één van de argumenten waarom Beschermd Wonen gaat veranderen in Beschermd Thuis. We praten dan over veilige woonplekken in de wijk. Dan woon je dus ‘gewoon’ tussen ‘gewone’ mensen. En krijg je hulp van zorg en doe je mee met de buurt. Je woont op een eigen plek, met begeleiding op het vlak waar dat nodig is.

Als ik dat zo opschrijf dan lijkt het misschien een proces wat zo geregeld is. Dat is niet het geval. Voordat iemand dat kan moet er nog heel veel geleerd en geregeld worden. Ik heb een voorbeeld gezien van iemand die na een lange tijd weer op zich zelf woont. Hij had 35 jaar een hele goed baan, maar door omstandigheden ging het helemaal mis. Hij had intensieve hulp nodig en woonde in een instelling. Nu woont hij weer zelfstandig in een gewoon huis. Met ambulante hulpverlening en dagbesteding. Hij doet samen met de buurt weer dingen. Hij voelt zich weer een onderdeel van de maatschappij en heeft weer zin in de dingen. Met deze hulp kan hij zich redden.

Maar voordat het zover is dat er meer mensen zoals deze man weer op zich zelf wonen, moet er nog heel veel gebeuren. Daar heeft de gemeente een heel plan voor opgesteld. En we moeten ook eerlijk zijn. Een aanzienlijk deel van de mensen die nu Beschermd Wonen, kunnen niet zelfstandig gaan wonen en zullen altijd intensieve begeleiding nodig hebben.

In de commissie hebben wij aangegeven dat wij achter deze beweging staan. En wij hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de leefbaarheid en de draagkracht in de wijken. Neem de mensen in de wijken mee in wat op hen afkomt en hoe zij het beste met elkaar, met alle verschillen die er zijn, een fijne woonomgeving kunnen creëren. Dan zal deze verandering een succes worden voor mensen zoals deze man en zijn buurtgenoten.

Wordt vervolgd ……

Groet van Karin Kappen

PS. Als u meer wilt weten over dit onderwerp: www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/7213554