06 maart 2019

Inspraak

In vergaderingen van de raadscommissies worden onderwerpen behandeld die later in de raadsvergadering aan bod komen. Een belangrijke functie van de commissievergaderingen is dat zij ruimte bieden voor insprekers. Iedereen kan zich tot een half uur van tevoren aanmelden om tegenover de aanwezige commissieleden voor maximaal 5 minuten te spreken over bijna elk onderwerp, of het nu op de agenda staat of niet. De commissie heeft daarnaast ruimte om vragen te stellen. Het kan een effectieve manier zijn om in één keer de aandacht van alle raadsfracties te krijgen.

Zo werd op 27 februari een aparte vergadering ingelast om ruimte te bieden voor inspraak op het uitvoeringsprogramma ‘Naoberkracht Midden in Drenthe’, dat op deze donderdag 7 maart wordt behandeld door de gemeenteraad. Dat programma bevat een overzicht van onderwerpen waar het college graag mee bezig wil in deze raadsperiode. Hier vallen grote plannen onder, zoals de nieuwbouw van de middelbare school in Beilen of een fietspad langs de Beilervaart, wijkverbetering, sportbeleid en bibliotheekwerk. Het is een belangrijke vergadering.

Ondanks de omvang van dit document was het aantal insprekers op de 27e beperkt. En dat is begrijpelijk. De drempel om voor een commissie te komen spreken is vrij groot, als men al afweet van de mogelijkheid. Dit inspraakmechanisme tijdens de commissie is, ook al is het belangrijk, gelukkig niet te enige manier om inspraak te bieden.

Dat gaat in deze raadsperiode hopelijk nog meer gelden dan voorheen. Het uitvoeringsprogramma kan hier een opmaat voor zijn. Voor elk onderwerp geeft het aan hoe deze met elkaar – politiek mét inwoners en betrokken partijen – gerealiseerd kan worden. Communicatie hierover is cruciaal. Het CDA is blij dat het college hier oog voor heeft en dat benoemt. Daarmee is nog geen succes gegarandeerd. Het wordt voor raad en college een leerproces, een zoektocht naar manieren waarop alle betrokkenen worden uitgenodigd plannen mee vorm te geven.

Hier* kunt u het uitvoeringsprogramma vinden. Ziet u een onderwerp die u na aan het hart ligt? De gemeentepolitiek wil u de komende tijd opzoeken. De CDA-fractie zal haar best doen om ervoor te zorgen dat u er van weet.

Derek Bulthuis, raadscommissielid CDA

*) www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/5911041