22 mei 2021

Integrale buurtaanpak Borkerhout

In een extra raadsvergadering heeft de gemeenteraad de motie Borkerhout behandeld. Een jaren ’70-wijk in Westerbork. Wijkbewoners hebben het initiatief genomen om de gemeente Midden-Drenthe te bewegen om de openbare ruimte (straten, groen, etc.) her in te richten. Allereerst wil de CDA fractie haar waardering uitspreken over de manier waarop het Burgerinitiatief Borkerhout de belangen van de inwoners van de wijk Borkerhout behartigt, alle lof daar voor.

In een wereld waarin geld geen rol speelt kunnen de herinrichtingsplannen van de wijk zo uitgevoerd worden. Maar daar ligt nu net het probleem. Kijken wij als CDA naar de gemeentelijke financiën dan zien wij in de meerjaren begroting een structureel tekort. Willen we het verzoek van de wijkbewoners uit de Borkerhout honoreren, dan moet de gemeente ergens anders bezuinigen of bijvoorbeeld de OZB verhogen. Iets waar onze inwoners (uit de hele gemeente) niet op zitten te wachten. Het gaat het CDA te ver om op ons goede sociaal beleid te bezuinigen.Wij kiezen in de eerste plaats voor mensen, anders gezegd voor een goed en degelijk sociaal beleid.

De wijk Borkerhout heeft aangegeven graag gebakken straatbakstenen te willen hebben in plaats van betonstraatstenen, zoals die er nu ook liggen. Maar de kosten van deze vervanging zijn substantieel hoger. Hiervoor is helaas geen dekking in de begroting. Doe je dit in één wijk, dan is het ook rechtmatig dit in een tweede wijk te doen. Kortom de precedentwerking ligt op de loer.

Als wij het voorstel in een bredere context bekijken, dan moeten we concluderen dat er op dit moment gewoonweg geen geld voor is. Wel vinden we dat de wijk Borkerhout zo snel mogelijk een renovatie moet krijgen. Wij hebben de buurt bekeken en zien echt de noodzaak van een snelle aanpak.

Daarnaast denkt het CDA dat het misschien goed zou zijn om met een integraal plan voor buurtvernieuwingen in onze gemeente te komen. Kijk dan als gemeente naar integrale opgaven in een wijk; bijvoorbeeld naar gasloze buurten of klimaatadaptatie. De manier waarop dit tot stand moet komen zien wij net als hoe de buurtverbeteringen in Bovensmilde en de Noorderhoek in Beilen tot stand zijn gekomen. Samen met onze inwoners. Daarmee kijk je verder dan de manier waarop er nu buurten voor buurtvernieuwing in aanmerking komen.

Robert Brouwer