19 juni 2018

Jaarrekening 2017, met een overschot van 2,7 miljoen

Op woensdagavond 13 juni werd de jaarrekening 2017 van de gemeente Midden-Drenthe besproken. De jaarrekening laat een positief saldo zien van € 2.765.342. Op zich lijkt dat veel geld, maar als je dat ziet in het licht van de totale begroting van de gemeente Midden-Drenthe van plus minus tachtig miljoen euro, valt dat wel mee. Het is juist een knappe prestatie van het college – of beter gezegd van het vorige college – dat dit het resultaat is, ten opzichte van de begroting.

Waaruit bestaat dan het overschot 2017? Ten eerste is er € 966.640 in het sociaal domein overgebleven. Dit is tot stand gekomen doordat er op de WMO geld is overgebleven, hoewel er op de jeugdzorg een tekort is. Het CDA heeft altijd aangegeven dat geld dat over is in het sociaal domein uiteindelijk ook weer moet worden uitgegeven in het sociaal domein. Bij een herschikking van de reserves zal dit ook duidelijk in beeld gebracht worden.

Ook heeft een winstneming op de bouwgrondexploitatie gezorgd voor een positieve bijdrage van € 1.096.419. Dit resultaat moet conform de bestaande regels toegevoegd worden aan de algemene reserve bouwgrond.

De resterende € 702.284 wordt gereserveerd voor verschillende zaken, zodat het geoormerkt geld is. Ook is er een voorziening opgenomen in de jaarrekening 2017 van € 1.000.000. De gemeente heeft een voorschot betaald aan Jade van in totaal € 1.700.000 voor het onderwijs in Oranje aan de asielkinderen. De financiële gezondheid van de zorggroep Jade heeft door het opdrogen van de vluchtelingenstroom een flinke deuk opgelopen. Toen onlangs een dochterstichting van Jade failliet ging heeft de gemeente ingegrepen en ging over tot een vordering van bijna € 1.700.000, gelijk aan het betaalde voorschot. Hiervoor is een betalingsregeling getroffen met Jade. Er is reeds € 500.000 terugbetaald. De gemeente verwacht dat ook de rest terugbetaald zal worden en dat daardoor de voorziening weer vrijvalt. Maar dat moeten we afwachten.

Kijken we naar de meerjarenbegroting dan laat die ook een positief beeld zien van de gemeentelijke financiën. Maar we moeten ons niet rijk rekenen, want er komen ook nieuwe taken op ons af. We zullen volgens het CDA het gevoerde financieel beleid van de afgelopen jaren moeten doortrekken, en verstandig met geld moeten omgaan, maar ook wel durven investeren.

Ik wil graag nog enige opvallende zaken uit de jaarrekening met u bespreken. Bij een tussentijdse evaluatie in 2016 bleek dat de aantallen gebruikers van de regeling voor chronische zieken en gehandicapten is achtergebleven bij de prognose. Verschillende inspanningen hebben niet geleid tot meer deelnemers aan deze regeling. Eind 2017 zijn de beleidsregels geëvalueerd en de uitkomsten daarvan zullen in 2018 aan de raad worden aangeboden. Ook blijkt uit het jaarverslag dat de jeugdhulpverlening nog een grote slag moet slaan.

Waar wij ons als CDA-fractie over hebben verbaasd is het feit dat er verder niets is gedaan met de proef op de begraafplaats aan de Torenlaan in Beilen, waar een stuk heg is ingeplant. Dit om te komen tot een totale vervanging van het houten hek. We zullen hier zeker op terug komen.

Wat ook opviel is dat het aantal overnachtingen in onze gemeente met 32.000 is toegenomen en het aantal dagjesmensen met 50.000.

Tot slot heeft het onze aan dat de gemeentelijke bijdrage aan de restauratie van de Stefanuskerk in Beilen nog niet is uitbetaald. Ook hierover hebben wij als CDA schriftelijke vragen gesteld, en zien de beantwoording met belangstelling tegemoet.

Marinus Louissen

Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe