05 maart 2018

Loshouden

Ja, eindelijk het is maart 2018! Een maand waar we al driekwart jaar naar toe hebben gewerkt. In deze maand, op 21 maart, krijgen de raden weer nieuw mandaat van de kiezer. Het is ook een maand waar we, zonder agenda’s voor de commissies en de gemeenteraad, ons als CDA Midden-Drenthe dan ook helemaal kunnen opmaken voor een mooie campagne.

Via ons account op Facebook laten we ons persoonlijk in de volle breedte zien. Vrijwel alle kandidaten op de kieslijst stellen zich daar aan u voor. Binnenkort zijn we ook weer zichtbaar in de kernen via de borden en het flyeren op straat (dank Campagneteam!). De eerste debatten hebben ook plaatsgevonden. Op uitnodiging van buurtvereniging de Zes Lanen in Westerbork en FNV afdeling Beilen heeft het CDA Midden-Drenthe zich laten zien en horen.

In de komende week worden wederom diverse debatten georganiseerd. We zijn vertegenwoordigd bij het debat over Doe-democratie en Burgerparticipatie (5 maart, Annie Londohuis, Westerbork), het debat van de Ondernemerskring Midden-Drenthe (7 maart, café ’t Zwaantje, Beilen) en de verkiezingsmarkten op 5, 8 en 10 maart in de bibliotheken van respectievelijk Westerbork, Smilde en Beilen. Het CDA Midden-Drenthe nodigt u van harte uit om bij één van deze bijeenkomsten aanwezig te zijn.

Als we het over burgerparticipatie hebben, dan zijn er al vele voorbeelden binnen de gemeente voorbijgekomen. Te denken valt aan de projecten in het kader van de wijkverbetering. De gemeente doet dit veelal in samenwerking met de bewoners en de partners uit het veld (welzijnswerk, woningcorporaties, politie, maatschappelijk werk). De meest recente voorbeelden zijn de verbeteringen van de Meester Weijerstraat in Bovensmilde en de Schultestraat, de Sportlaan in Hoogersmilde, de Noorderhoek en de voorbereiding van het centrumplan, beide in Beilen. Projecten waarbij de verbetering van de inrichting van de straten ervoor heeft gezorgd dat er ook meer onderlinge verbondenheid tussen de bewoners is ontstaan. Ontwikkelingen waarbij de overheid de burger betrekt in het publieke domein.

De invoering van de Omgevingswet in 2021 zien wij voor de lokale politiek en bestuur als een grote uitdaging. De Omgevingswet biedt meer ruimte voor particuliere ideeën. Dit komt doordat er meer algemene regels gelden, in plaats van gedetailleerde vergunningen. Het doel staat voorop en niet het middel om er te komen. De houding bij het beoordelen van plannen is ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’. Zo ontstaat ruimte voor particulieren, bedrijven en organisaties om met eigen initiatieven te komen. De participatie draait dan om, namelijk naar de gemeenschap met ondersteuning van de overheid; overheidsparticipatie. De inwoners krijgen daardoor meer ruimte en kracht. De gemeente faciliteert alleen de processen.

Met de komst van de Omgevingswet is er voor de raad en het bestuur ‘werk aan de winkel’. Hoe gaan we als raad en bestuur initiatieven van bewoners beoordelen en waarderen als we ze niet langs allerlei regels en reglementen kunnen leggen? We moeten wellicht nieuwe kaders ontwikkelen om de initiatieven te stroomlijnen met beleid. Als je er zo eens wat over doormijmert, dan hebben we als politiek en bestuur echt nog een opgave te maken.

Loshouden is een methode om autonomie van medewerkers (lees inwoners) te bevorderen. Door het realiseren van een optimale balans tussen het geven van richting en ruimte.”

Robert Brouwer, Raadslid