06 maart 2021

Mensenhandel

“Het klassieke beeld van de loverboy die misbruik maakt van de verliefdheid van zijn slachtoffer lijkt achterhaald. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM). In plaats hiervan wordt er vaker met seksueel getinte beelden gewerkt. Bij de helft van de onderzochte slachtoffers was de ronselperiode korter dan een week.” Mensenhandel is een verschrikkelijke manier van uitbuiting die helaas ook in Drenthe voorkomt. In 2022 moeten alle gemeenten een duidelijke aanpak hebben ter voorkoming van mensenhandel.

Naast seksuele uitbuiting waarbij vrouwen en mannen worden gedwongen om tegen betaling seks te hebben zijn er nog andere vormen van mensenhandel. Denk hierbij aan mensen die onder slechte omstandigheden moeten werken en het geld moeten afstaan onder het mom van huisvestingskosten of bemiddelingskosten. Of denk aan iemand die drugs dealt en steeds zijn verdiende geld moet afstaan aan een grotere crimineel.

Omdat het niet voor iedereen duidelijk is wat er met mensenhandel wordt bedoeld wordt het ook lang niet altijd opgemerkt of herkend. Daarom is het belangrijk dat de kenmerken die horen bij mensenhandel goed onder de aandacht worden gebracht. Landelijk heeft de rijksoverheid een site waarop allerlei signalen worden vermeld: https://www.wegwijzermensenhandel.nl/Signaleren/index.aspx

Wat doe je als je een vermoeden hebt van mensenhandel? Hoe brengen we de signalen goed onder de aandacht zodat het eerder opgepakt wordt? Op deze vragen zal de gemeente Midden-Drenthe een antwoord moeten geven in het nieuwe beleid.

Natuurlijk is het nu ook al mogelijk om misstanden of vermoedens van mensenhandel te melden. Dit kan bij de politie of bij de gemeente. Laten we hopen dat we met een goede werkwijze deze verschrikkelijke vorm van uitbuiting van mensen kunnen aanpakken.

Ria Beukema

Bronnen: Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel; Nederlands Jeugdinstituut, Veiligheidsregio Drenthe: mensenhandel.