24 december 2018

Motie kinderpardon

De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over het dreigend uitzetten van uitgeprocedeerde minderjarige kinderen. Ook zeer recent nog berichtte de NOS over de deze groep mensen en hun verblijfstatus, zie ook https://nos.nl/l/2264813.

Dit heeft tot maatschappelijke verontwaardiging geleid over de gevolgen van de regeling langdurig verblijvende kinderen. Dit is de permanente regeling die het eerdere, tijdelijke Kinderpardon heeft opgevolgd. Deze regeling wordt echter zo strikt toegepast, dat vrijwel geen enkel kind hiervoor nog in aanmerking komt.

Onder andere UNICEF Nederland en Defence for Children pleiten al langere tijd om kinderen, die langer dan 5 jaar (en soms zelfs hun hele leven) in Nederland verblijven, niet meer uit te zetten. Landelijk blijkt deze groep uit ongeveer 740 kinderen te bestaan. Deze kinderen zijn geworteld in onze samenleving. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die 5 jaar of langer in Nederland wonen niet meer zonder schade teruggestuurd kunnen worden naar hun land van herkomst. Een land waar ze soms nog nooit zijn geweest en waarvan ze meestal de taal niet spreken. Ook op de sociale omgeving (bijvoorbeeld klasgenootjes) en de lokale gemeenschap heeft uitzetting van deze kinderen impact. Zo kan landelijk beleid lokaal ook veel gevolgen hebben.

De CDA fractie in Midden-Drenthe heeft tijdens de raadsvergadering van 20 december een motie ingediend. Hierin roepen we het college op om bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid te pleiten voor een oplossing voor deze kinderen. Ook vragen wij het college te pleiten voor een vlotte regeling waarmee wordt voorkomen dat kinderen zich kunnen wortelen wanneer blijkt dat bij aankomst in Nederland de asielzoeker veilig terug kan.

De CDA fractie in Midden-Drenthe brengt de landelijke afdeling in Den Haag op de hoogte van ons standpunt. We zijn ons er van bewust dat deze afwijkt van de landelijke fractie, maar juist die veelvormigheid aan opvattingen – en daar ook voor uit mogen komen – is iets wat het CDA zo siert.

De motie is samen met ChristenUnie, GroenLinks, Gemeentebelangen en D66 ingediend. Ook de PvdA stemde voor zodat de motie met een ruime meerderheid door de gemeenteraad van Midden-Drenthe is aangenomen.

Robert Brouwer