20 november 2017

Natuurlijk, Midden-Drenthe!

Daar moest ik aan denken na het lezen van de Krant van Midden-Drenthe en de Veldenkant van afgelopen week. Door de berichtgeving over onze mooie cultuur en natuur, maar een paar stappen van onze voordeur verwijderd. Het viel me op omdat ik deze week bij het sponsordiner van Stichting Het Drentse Landschap geraakt werd door het enthousiasme en het werk van deze Stichting.

Een stichting die zich vanuit Westerbork met hart en ziel inzet voor behoud van de Drentse natuur en cultuur. Dit werd nog eens onderstreept door een wervende presentatie met natuurlijk mooie foto’s van de flora en fauna in het Hunzedal. Ik las dat LandschappenNL (de landelijke belangenorganisatie voor het Drentse Landscap) vindt dat in het nieuwe regeerakkoord weinig aandacht is voor natuur en biodiversiteit.

Laat dat nu net een belangrijk verkooppunt van Midden-Drenthe zijn; er komen veel toeristen om buiten te genieten van onze mooie natuur (en overigens ook van de cultuurhistorische waarden zoals hunebedden, kerken, aardkundige monumenten, etc.). Als we in onze gemeente goed voor de natuur zorgen, zorgt zij ook goed voor ons. Afgaande op de berichtgeving in de locale kranten van afgelopen week, zie ik hier en daar lichtpuntjes.

Afgelopen week bijvoorbeeld heeft wethouder Lohuis (CDA) nog een informatiepaneel op het heideveld ‘Reijntjesveld’ bij Orvelte/Westerbork onthuld. Hiermee wordt de dekzandrug Orvelte als aardkundig element aangeduid en toegankelijk gemaakt. Op deze rug zijn de dorpen Westerbork en Orvelte ontstaan en vormen daarmee een cultuurhistorische link naar het heden. Eigenheid.

Nog een vorm van eigenheid is de Drentse taal. Het Huus van de Taol (Beilen) zet zich iedere dag in voor behoud en verspreiding van de Drentse taal. De Gedeputeerden van de provincie Drenthe steunen de petitie voor behoud van minderheidstalen bij Europese Unie. De petitie kan uw ondertekening nog gebruiken overigens.

De Rijksoverheid heeft geld beschikbaar gesteld voor behoud en herstel van boerenlandvogels in Drenthe. Er zijn actieplannen opgezet met 14 partners, zoals agrariërs, cultuur-/landschaps- en natuurbeheerders en de provincie Drenthe. Als de grootste groene Drentse gemeente, met veel weide- en akkerland, dient de gemeente Midden-Drenthe ook als partner betrokken te zijn vind ik (voor zover we dat nog niet zijn).

Binnenkort wordt de Drentse grondwet uit 1412 tentoongesteld in de bibliotheek van Beilen. In de verte een voorloper van het huidige Drentse bestuur, ook onderdeel van onze cultuur en eigenheid.

En tenslotte zijn deze week de eerste bloembollen van Beleef Beilen gepoot voor en fleurig en kleurig Beilen. Een prachtig lokaal initiatief van Beleef Beilen met lokale telers.

Al met al zijn er in onze provincie en gemeente een aantal initiatieven en ontwikkelingen op het gebied van natuur en cultuur die de natuur en het gevoel van eigenheid versterken. Het CDA vindt dit belangrijk. Niet alleen voor onze inwoners, maar ook voor onze toeristen. Hierbij hebben we partners als de provincie en het Drentse Landschap nodig om dit in samenwerking verder vorm te geven.

Robert Brouwer