12 februari 2018

Nieuwe school voortgezet onderwijs op locatie Oostland

Afgelopen dinsdagavond was een van de agendapunten van de commissie Zorg en Welzijn de locatiekeuze voor de nieuwbouw van de school voor het voortgezet onderwijs in Beilen.

De keuze kent een lange voorgeschiedenis. Eerst wilde men bouwen op het sportpark Noord-West. Dit is om allerlei redenen niet doorgegaan. Daarna vonden het COG en het Nassau college - de toekomstige gebruikers van de school –  elkaar om over de haven te bouwen. Kosten voor deze variant: plus minus 15 miljoen euro. Ook de raad stemde  met een ruime meerderheid in met deze locatie. Maar al snel bleek dat deze locatie niet door de bevolking in deze wijk gedragen werd. Dit was voor het college aanleiding om de locatie over het water toch nog eens te heroverwegen.

In die zelfde tijd kwam de locatie Oostland beschikbaar omdat de bedrijfsvoering daar werd gestopt. De beide scholen waren direct positief over deze locatie. Maar door de ervaring welke was opgedaan bij de eerste locatiekeuze, heeft het college eerst met de directe omwonenden een avond belegd over de nieuwe locatie. De avond werd afgesloten door een van de aanwezigen, met de opmerking: ”We hebben het college drie dingen gevraagd en het college heeft naar alle drie geluisterd. Misschien was Noord-West wel onze eerste keuze, maar nu we hier eenmaal zijn is dit een mooie uitkomst “

Ook is er nog een avond voor de inwoners van Beilen georganiseerd. Ook hier was de rode draad dat de locatie Oostland als beste uit de bus kwam. De totale kosten voor deze locatie komen op iets meer dan 17 miljoen euro. Twee miljoen euro meer dan bij het bouwen over het water.  Het CDA vindt twee miljoen extra veel geld. Maar de meerkosten zijn te verklaren. De vorige berekening van 15 miljoen is van eind 2016. Sindsdien zijn de bouwkosten circa 10 % gestegen. Daar komt dan nog de aankoop van het pand van Oostland bij.

Na een positief raadsbesluit wil het college zo spoedig mogelijk van start gaan met de bouw van de nieuwe school, maar de inschatting is dat de school er niet eerder zal staan dan in 2022. Net als het CDA hebben meerdere partijen aangegeven dat wat hun betreft dit wel sneller mag. Ook wil het college graag samenwerken met een klankbordgroep. Die groep kan dan, vanuit het belang van onder andere de omwonenden, meekijken en meedenken in het vervolgproces. Het CDA is hier ook een groot voorstander van.

Het CDA vindt het voor onze gemeente een goede zaak dat wij naast een station, goede verbindingen over de weg en glasvezel, ook een eigentijdse school voor het voortgezet onderwijs hebben. Zo kunnen wij een aantrekkelijke gemeente zijn, waar het goed wonen, leven en werken is.

Marinus Louissen
Lid van de CDA fractie Midden-Drenthe