road to horizon
18 september 2017

Nieuws van de raadsfractie: Start

Nieuws van de raadsfractie
Jaargang no. 14 no. 26 (18 september 2017)

Start

Na een periode van bijna twee maanden zomerreces zijn deze maand de werkzaamheden van de gemeenteraad weer opgestart. De afgelopen week zijn de eerste commissievergaderingen weer geweest. Maar dit betekent niet dat er de afgelopen tijd niets gebeurd is. Voor het CDA Midden-Drenthe zijn verschillende mensen druk bezig geweest met het benaderen van, en gesprekken voeren met, kandidaten voor de lijst van de komende raadsverkiezingen van 2018. Binnenkort zal bekend worden gemaakt wie het bestuur voordraagt als lijsttrekker. Ook zal het concept-verkiezingsprogramma bekend worden gemaakt. Graag horen wij daarna de reactie van de leden op dit concept. Hiervan zult u via ons ledenblad op de hoogte worden gebracht.

Daarnaast was ik lid van de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad welke weer op zoek is gegaan naar een nieuwe burgemeester voor Midden-Drenthe. De trieste reden hiervan zal bij u bekend zijn. De zoektocht is geslaagd en maandag 18 september is bekend gemaakt wie voorgedragen wordt als nieuwe burgemeester.

Op de agenda van de commissies van afgelopen week stonden verschillende punten. Van een boeiende en verhelderende  presentatie over de ambulancezorg in Midden-Drenthe tot het beloningsbeleid bij de Bank Nederlandse Gemeenten in de commissie Algemeen Bestuur. In de commissie Ruimte en Groen werd de voortgangsrapportage besproken van het nieuwe Afvalstoffenbeleid en het uitstellen van de invoering van Diftar.  Een compliment voor de inwoners is hierbij op zijn plaats, er wordt steeds beter aan afvalscheiding gedaan. Het aandeel restafval per inwoner is al aanmerkelijk gedaald, volgens de laatste inschattingen van 260 naar 147 kg per jaar. Voor de correcte invoering van Diftar, het betalen per keer dat de grijze container aan de straat gezet wordt, zijn nog te weinig gegevens bekend. Ook is er nog enige onduidelijkheid over welk afval er in de oranje container mag of moet. Hierdoor zijn er de afgelopen tijd enkele vrachten afgekeurd bij Attero. En dit is jammer want dan moet het afval verbrandt worden wat geld kost. Om dit te voorkomen is goede voorlichting nodig over wat nu wel of niet in de oranje container mag. Maar met goede voorlichting gaat het ons, de inwoners van Midden-Drenthe, vast lukken om het juiste afval in de oranje container te doen. Zodat het afval geld oplevert in plaats van dat het geld kost.

Jan Schipper