11 februari 2019

Onze jeugd heeft de toekomst... deel 2

Een aantal maanden geleden heb ik geschreven over dit onderwerp. * Daarin gaf ik aan dat wij op 29 januari 2019 een werkbijeenkomst zouden hebben over het transformatieplan, de resultaten en cijfers van de afgelopen periode, de resultaten van het onderzoek van de Rekenkamer Commissie en de lopende gang van zaken.

Wethouder Erjen Derks heeft ons op 29 januari bijgepraat. En in drietal workshops stil gestaan bij een 3-tal onderwerpen:
- Privacy
- Casus en preventie….op dit onderdeel ga ik met deze nieuwsbrief in
- Cijfers en ontwikkelingen

Maar eerst even de stand van zaken rondom het transformatieplan. Wat was dat ook al weer?
Begin 2018 is in Drenthe bepaald wat er regionaal nodig is om de zorg voor de jeugd te verbeteren.
De hoofdlijnen zijn:
- betere toegang tot jeugdhulp voor kinderen en gezinnen
- meer kinderen zo thuis mogelijk laten opgroeien
- alle kinderen bieden we de kans zich te ontwikkelen
- kwetsbare jongeren beter op weg helpen zelfstandig te worden
- jeugdigen beter beschermen als hun ontwikkeling gevaar loopt
- investeren in vakmanschap
Hierover is inmiddels Drenthe-breed een akkoord getekend. Uitgangspunt is dat de jeugdhulp anders en goedkoper moet worden. Wij vinden het belangrijk dat er NIET alleen over de jeugd gesproken wordt als kostenpost. En we hebben het steeds over jeudgzorg….wij spreken liever over zorg voor de jeugd.
Wij hebben nog veel inhoudelijke vragen over wat het transformatieplan betekent voor onze jeugd…Wat gebeurt er dan concreet? Daarover willen we nog wel met elkaar in gesprek. Zeker omdat de uitslag van het Rekenkamer-onderzoek nog niet helemaal klaar is. En dan kunnen we met elkaar gaan bepalen wat er nodig is in onze gemeente.

En dan de workshop. Eén van de speerpunten is preventie. Voorkomen is immers veel beter dan genezen. Er zijn nu al veel initiatieven waarbij het Centrum voor Jeugd en Gezin een belangrijke rol speelt, samen met Welzijnswerk, scholen en inwoners. Daar kunt met regelmaat over lezen in de krant of Facebook. Ik noem er enkele. Op scholen zijn lessen over het gebruik en de risico’s van social media (o.a. sexting). Er worden alcoholvrije avonden georganiseerd voor jeugdigen onder de 18 jaar. Dat sluit prima aan bij NIX18. Drank is een groot aandachtspunt. Zeker omdat je vaak van het één in het ander beland (te veel drinken, een pilletje, blowen, ruzie thuis, verminderde schoolprestaties enz) en voordat je het weet beland je in een ander traject als jongere en is het gezin ontwricht. Daarom is preventie zo belangrijk en samenwerking tussen gemeente, ondernemers, scholen, sportverenigingen, jongeren-welzijnswerkers en natuurlijk de gezinnen.

De jeugd heeft de toekomst. Dat gaat heel vaak goed en soms hebben ze een handje nodig. Wij doen ons best voor beide.

Met een groet vanuit het hart, Karin Kappen
* Als u mijn vorige nieuwsbrief over dit onderwerp terug wilt lezen: https://www.cda.nl/drenthe/midden-drenthe/actueel/nieuws/onze-jeugd-heeft-de-toekomst/