14 juli 2023

Perspectief Nota 2024

PPN 2024, 2023-07-13

Voorzitter en mensen thuis en op de publieke tribune,

Na afgelopen vrijdag, toen het kabinet is gevallen is de politieke wereld in Nederland behoorlijk veranderd. Er komt veel onzekerheid op iedereen af.
Wij waren natuurlijk al met de bijdrage voor de perspectiefnota aan de slag en hebben nagedacht of we iets zouden moeten aanpassen. We hebben besloten dat niet te doen. Het CDA is van mening dat wij hier in Midden-Drenthe vooral door moeten gaan met de dingen waar we al mee bezig zijn. En als de val in Den Haag met alle vertragingen op dossiers van invloed zijn op ons, dan horen we dat graag z.s.m. van het college.

We zijn nu ongeveer een jaar met elkaar op pad na de verkiezingen. We werken deels met een raadsprogramma, op thema’s die wij heel belangrijk vinden voor onze inwoners.
Wonen, duurzaamheid, dienstverlening, bestuursstijl (dat gaat oa over vertrouwen in elkaar en in de politiek), en participatie als rode draad door al die onderwerpen.
Er is al veel gebeurd. We stippen even die onderwerpen aan.

Wonen:
Een belangrijk voorbeeld is de woonvisie die is vastgesteld. En we weten dat er keihard gewerkt wordt. Dat moet ook: er is een serieus probleem rondom wonen. Er is een tekort aan woningen.
Dus voor 2024 en daarna: doorgaan, zo snel als mogelijk is. Doorgaan met betaalbare woningen in alle kernen, voor jong en oud. Koop en huur. En luister goed naar de inwoners. We hebben een signaal dat er een groep inwoners is die heel erg graag met een soort knarrenhof aan de slag wil en ook zijn er mensen die flexwonen op het erf mogelijk willen maken.
En maak het proces rondom vergunningverlening eenvoudig en transparant. Kijk samen met de inwoners met wat er wél mogelijk is.
En zoek ook uit of er mogelijkheden zijn om de inwoners van de Gemeente MD voorrang te geven bij de toewijzing van woningen. Er is nieuw rijksbeleid hierover en grijp die mogelijkheden dan ook aan.

Duurzaamheid/Klimaat
Het CDA staat voor een samenleving waarin men omziet naar elkaar en wil bouwen aan een aarde die we kunnen doorgeven (Rentmeesterschap). De uitvoering van het klimaatakkoord is een grote opgave waar we de komende jaren samen met onze inwoners en ondernemers volop mee aan de slag moeten. Draagvlak en betaalbaarheid zijn hierbij belangrijke randvoorwaarden voor het CDA
Het project Fixteam Drenthe is een mooi voorbeeld hoe we als gemeente onze inwoners kunnen helpen energie te besparen.
Het is ook belangrijk om als gemeente het goede voorbeeld te geven. Daarom hebben we samen met de VVD een motie ingediend waarbij we oproepen om de carpoolplaats bij het distributiecentrum van de Jumbo te overdekken met zonnepanelen.

En dan dienstverlening
Het CDA kijkt uit naar de eerste evaluatie van het uitvoeringsplan dienstverlening. En de vervolgplannen, want 1 ding is zeker, klaar is het nog niet. Geregeld horen wij dat er dingen beter kunnen, bv inwoners die niet teruggebeld worden of problemen die niet opgelost worden.

Het CDA is het eens dat er veel geld besteed wordt aan de onderwerpen in het raadsprogramma. Dit is wat er nodig is, dit is dus wat we moeten doen.

Tot zover de thema’s uit het raadsprogramma.

In de PPN vraagt u ons om keuzes te maken. Keuzes die voor meerdere jaren een effect hebben in de financiën en keuzes die incidenteel geld kosten. En dat met het oog op de tekorten die ontstaan vanaf 2026. Tekorten omdat de Rijksoverheid zegt: die gemeenten kunnen wel met minder geld toe. En dan komt bij ons de vraag op:hoe dan?
We weten dat u uw uiterste best doet om via allerlei lobby’s dat te voorkomen. Gewoon doorgaan daarmee.
En moeten we dan nu bezuinigen? Waarop dan? We hebben immers te maken met kostenstijgingen op veel vlakken, grote uitdagingen. Dus….nee, eerst maar even niet. Er zijn een aantal uitgaven (mn wegenonderhoud) die sowieso uitgevoerd moeten worden. Verder, wees niet te bang om te doen wat goed is voor onze gemeente. Het CDA vindt dat we er financieel best goed voor staan en we vinden het verantwoord om geld uit te geven op de voorstellen die u doet.

Het CDA hoopt dat u bij het presenteren van de scenario’s en het voorkeursscenario de begroting wel meer weet over al die PM posten die we nu in de perspectiefnota zien staan. Daar staan belangrijke dingen in, zoals onder andere kosten voor medewerkers en de ontwikkelingen rondom de buurthuizen.

En dan het Sociaal Domein met onderwerpen die in het DNA van het CDA zitten.
Daar lijkt niet zoveel aandacht naar toe te gaan in deze raadsperiode. Voor het CDA is het Sociaal Domein een ontzettend belangrijk onderdeel waar de gemeente mee aan de slag is en moet blijven. BV armoede, jeudzorg, wmo en participatie. In onze gemeente zijn we heel goed op weg hiermee.  Wat betreft gezond leven, hiertoe dienen wij een tweetal moties in samen met Groen Links.

Wat het CDA lastig vindt in deze tijd, is het toenemende wantrouwen en de polarisatie en de uitingen die daarbij horen. Dat mogen wij niet accepteren en daar moeten wij zoveel mogelijk aan doen. Want het CDA staat voor Samen Leven, Samen Doen.
Daarom hebben wij in de kadernota van Welzijnswerk het punt ‘verdraagzaamheid en aan de slag met polarisatie’ opgenomen. De wethouder heeft dat overgenomen, waarvoor nogmaals dank.

Over Samen Leven, Samen Doen gesproken: samen met inwoners, Huus van de Toal ligt er een wens om de Drentse taal nog meer te laten zien. Door de plaatsnaamborden te voorzien van een onderbord met de Drentse naam. Daar hebben wij een motie voor ingediend.

Voorzitter, wij wensen het college en de ambtenaren veel succes bij het samenstellen v.d. begroting en we willen ze ook bedanken voor het voorbereidende werk van deze perspectiefnota.