18 december 2018

Re-integreren is (net)werken

Alweer mijn laatste commissie Zorg en Welzijn vergadering bijgewoond dit jaar. De vergadering was niet groot. Tijd genoeg om stil te staan bij de presentatie “Re-integreren is (net)werken”, gehouden door beleidsmedewerkers van de gemeente.

De titel heeft, wat mij betreft, veel inhoud. Achter het woordje (net)werken schuilt veel dynamiek. Het gaat om het in beweging brengen, komen en blijven van mensen in onze gemeente met betrekking tot werken. De gemeente heeft ons 2 re-integratie bedrijven laten zien. Ik heb er al eerder over geschreven……het meedoen van mensen in de arbeidsmarkt geeft veel voldoening. Zowel voor de werknemers, als de werkgever. En ook voor de mensen die bij de gemeente werken.

Zo zagen we een statushouder die werk verricht bij het Stokertje. De werkgever sprak vol lof over de werknemer. Zij leren veel van hem en dat geldt ook voor de collega’s. Omgekeerd leert de werknemer veel van zijn werkgever en collega’s. Een win-win situatie dus.
En dat vinden wij, het CDA, een goede zaak. Wij staan immers voor een maatschappij waarin iedereen, zo veel als mogelijk is, werkt. Als je werkt dan is dat een verrijking van het leven. Je netwerk wordt zoveel groter. Je kan zelfstandiger en onafhankelijker zijn en dat geeft kracht.
Dat geldt overigens ook voor vrijwilligerswerk, maar daar gaat deze nieuwsbrief niet over.

Wat voor rol speelt de gemeente hierin? Zij brengen, samen met jobcoaches en werkconsulenten, de partijen bij elkaar. Het is belangrijk dat de gemeente een uitgebreid netwerk heeft van werkgevers die bereid zijn te ‘investeren’ in maatschappelijk ondernemen. Met als resultaat ‘win-win’.
Weet u hoeveel bedrijven er al mee doen met re-integratie? Ik wist het niet…..meer dan 50 bedrijven in onze gemeente. Iets om trots op te zijn wat mij betreft.

Vanaf januari gaat de gemeente aan de slag met de doelgroep 50+. Voor de oudere werkloze geldt dat ondanks de economische groei het aantal werklozen niet evenredig daalt. Van de groep oudere werkloze die een bijstandsuitkering ontvangen is 25 % geschikt voor regulieren arbeid op een redelijk korte termijn. De gemeente gaat deze mensen extra ondersteuning geven. Er wordt gekeken waar de kansen op de arbeidsmarkt liggen en wat de mogelijkheden zijn van de mensen. Er zullen rondleidingen bij bedrijven georganiseerd worden en er wordt scholing aangeboden. Doel is dat de mensen meedoen op de arbeidsmarkt.
Het CDA vindt dit een goed plan.

Ik wens u fijne feestdagen toe en een heel gezond en gelukkig 2019. Dat uw wensen uit mogen komen. En dat wij elkaar ook volgend jaar weer mogen ontmoeten.

Groet vanuit het hart van Karin Kappen, ook namens mijn gezin.
(raadslid gemeente Midden-Drenthe)