30 april 2018

Samen zorgen voor de jeugd

Op 16 april j.l. heeft de WMO-raad een jaarbijeenkomst georganiseerd. Het thema van deze avond was ‘samenwerken rondom de zorg voor onze jeugd’. Van de CDA-fractie waren we hierbij ook aanwezig.

Sinds 2015 zijn de gemeentes verantwoordelijk voor de jeugdzorg. We zijn nu iets meer dan 2 jaar verder. In die twee jaar zijn wij door het college meegenomen bij de ontwikkelingen rondom jeugdzorg. Maar hoe pakt het beleid nu uit in het werkveld? Waar loopt men tegen aan en waar liggen de knelpunten? Dat zijn vragen die bij onze fractie leven. Wij zijn blij dat de WMO-raad dit thema rondom de samenwerking in de jeugdzorg heeft opgepakt en uitgediept.

Het eerste deel van de avond speelt zich af rondom een jongen van ongeveer 15 jaar oud, Tom*. Tom is zo maar een jongen die het leuk vindt om kinderen te trainen op het voetbalveld. Maar er gaan ook dingen niet zo goed in zijn leven. Hij gaat niet tot nauwelijks naar school, zijn ouders zijn gescheiden, zijn moeder drinkt en mishandelt hem, zijn vader is uit beeld, hij loopt op daken van gebouwen en hangt op straat. Hij zoekt dus zijn heil op straat en blowt met regelmaat.

Daarna is het woord aan de professionals, mensen/organisaties die Tom tegenkomen op straat of missen op school. Zij geven aan wat zij doen en met wie zij samenwerken. Achtereenvolgens komen de wijkagent, de leerplichtambtenaar, de ambulant jongerenwerker, de coördinator van Centrum Jeugd en Gezin, de zorgcoördinator van school en een jeugdpsychiater aan het woord. Het goede nieuws is dat zij allemaal het beste voor hebben met Tom en ook met zijn moeder. Ze werken veel met elkaar samen. En zetten min of meer Tom centraal.

Na een pauze waar de bezoekers veel vragen konden inleveren, schoof ook de wethouder (dhr. Bent) aan. Eén van de belangrijkste vragen was: Waar loopt u nou tegen aan en wat zou u willen verbeteren in onze gemeente? Met als doel om de zorg rondom onze jeugd verder te optimaliseren. En dan blijkt de praktijk toch iets weerbarstiger. Let wel….er gaat veel goed. Ik wil niet de indruk geven dat het niet goed gaat in onze gemeente.

Zo zijn er signalen dat er wachtlijsten voor de jeugd in onze gemeente zijn. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Als je hulp nodig hebt, dan kan het toch niet zo zijn dat je moet wachten? De gemeente heeft een paar jaar geleden bepaald dat er altijd gewerkt wordt via 1 plan, 1 regisseur. Het blijkt dat nog niet in alle situaties 1 regisseur actief is bij een jongere. Met als gevolg dat verzorgers en professionals elkaar onbedoeld tegenwerken. Uit de avond bleek ook dat cliëntondersteuners hierin een belangrijke rol hebben. Ook waren er signalen over terugkoppeling. Wanneer men iets meldt wil men graag weten wat ermee wordt gedaan en indien mogelijk , rekening houdend met de privacy, hoe het verder is gegaan.

Als CDA fractie weten we dat de jeugdzorg landelijk nog tegen veel problemen aanloopt en dat wij daar in Midden-Drenthe niet uniek in zijn. Toch voelen wij ons verplicht om hier wel actief mee aan de slag te gaan en daarom hebben wij hierover vragen aan het college gesteld. Wordt vervolgd dus....

Met een groet vanuit het hart,

Karin Kappen

CDA Raadslid

* Tom wordt gespeeld door een acteur.