04 juni 2018

Spannende tijden voor de RUD

In deze maand juni neemt de raad van Midden-Drenthe besluiten met betrekking tot de begrotingswijziging 2018 en de conceptbegroting 2019 van de RUD, de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe. Een organisatie die voor alle Drentse gemeenten en de provincie Drenthe (deelnemers) milieutaken en toezichttaken uitvoert. De uitvoering van deze taken vindt plaats op basis van uniforme afspraken met de deelnemers.

Eind 2017 werden de deelnemers verrast door tekorten op de begroting van de RUD, oplopend tot € 600.000. Alle deelnemers hebben dit opgevangen met een extra (gezamenlijke) bijdrage van € 450.000. Al met al een teleurstellende ontwikkeling. Zeker omdat bleek dat ondanks de extra bijdrage de taakuitvoering achterbleef (onderproductie) en het aantal verlofuren steeg. Ook bleek dat de organisatie onvoldoende sturingsinformatie produceert. De RUD kan daardoor niet goed haar eigen bedrijfsprocessen beoordelen en monitoren. Als klap op de vuurpijl bleek het digitale zaaksysteem ook nog eens te falen.

De RUD heeft beterschap beloofd. Via aanbevelingen in een 10-puntenplan en een ontwikkelplan moet de RUD in 2020 weer een toekomst bestendige organisatie zijn. Als gemeente Midden-Drenthe kunnen we hier ook alleen maar op hopen, de taken die de RUD uitvoert zijn wettelijke gemeentelijke taken. Deze hebben we ondergebracht bij de RUD.

Daar we bij de oprichting van de RUD in 2014 dachten aan efficiency winsten vanwege samenwerking en uniforme aanpak (per 2016), vraagt de RUD nu een structurele verhoging van 5% in de deelnemersbijdrage, een 5% incidentele bijdrage (tot 2020) en een bijdrage in ontwikkelingsgelden. Als de RUD daar niet mee uitkomt, zo stelt zij voor, wil zij op de uitvoering van wettelijke taken beknotten. Als CDA zijn we het hier op voorhand niet mee eens.

Vermindering van de inzet op vooraf vastgestelde en wettelijke taken leidt ons inziens tot een aantal financiële risico’s en milieurisico’s. Te denken valt aan het missen van overtredingen, een toename van illegale activiteiten (bijv. afvaldumping in het bos) of een slechter naleefgedrag van burgers. Vooral dat laatste punt dient met extra inzet in de toekomst weer hersteld te worden.

Zo blijft het dilemma wat ‘boven de tafel zweven’. We zien het belang van de uitvoering van de taken, maar een bodemloze put is de RUD voor ons zeker niet. De RUD dient wat het CDA Midden-Drenthe betreft maximaal in te zetten op de beheersing van de eigen processen zodat onderproductie van direct productieve uren (bestemd voor daadwerkelijke milieu- en toezichttaken) komend jaar niet meer aan de orde is. Eerst volgt een brede behandeling in de komende commissievergadering van 13 juni 2018.

Robert Brouwer