10 december 2018

Staat de uitkomst van tevoren vast?

In de commissie van Ruimte en Groen, welke aanstaande donderdagavond plaatsvindt, staat onder andere een presentatie over de Norgervaart op de agenda. Met de invoering van de Wet op de ruimtelijke ordening ( juli 2008) heeft de provincie de bevoegdheid gekregen tot het vaststellen van een provinciaal inpassingsplan ( PIP). Een PIP treed in de plaats van een gemeentelijk bestemmingsplan en wordt door de Provinciale Staten vastgesteld. In het planproces word de betrokken gemeente gehoord alvorens Provinciale Staten het plan vaststelt. Hoe dit gebeurt is vormvrij.

Voor alle duidelijkheid, het gaat over de Norgervaart vanaf de brug tot aan Huis ter Heide, totaal 3.1 kilometer. De weg is een provinciale ontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 80 km/u. Per etmaal komen hier 8000 voertuigen langs, ca. 300 fietsers met een piek van 600 en steken ongeveer 300 fietsers bij de Domeinweg en 250 fietsers bij de Koelenweg de N374 over. De huidige plaats en breedte van het fietspad naast de N373 wordt gehandhaafd. Er komt geen ontsluiting voor auto’s van de woonwijk Kloosterveen op deze weg. De busontsluiting blijft gehandhaafd en er is afgesproken dat de ontsluiting door groot bouwverkeer gebruikt mag worden. Van de 3 bushaltes wordt de middelste halte opgeheven. De halte bij de Koelenbrug wordt opgewaardeerd met abri/fietsenstalling en DRIS. Het asfalt wordt geluidreducerend Verbreding van de weg naar 6,6m met een berm van 3m betekent dat de Norgervaart gemiddeld 2.20m wordt versmald. Ter plaatse van de Domeinweg en Koelenweg is dat 4,5m. Tot zover de feiten.

Een vraag die bij mij opkomt is wat de gemeente Midden-Drenthe hier nu nog over te zeggen heeft. Er is overleg geweest met de inwoners - dit loopt al van af 2015 – en de gemeenteraad moet gehoord worden.

Naar aanleiding van een bijeenkomst in het provinciehuis op 25 september, heeft de CDA-fractie vragen gesteld aan het college over deze zaak en suggesties gedaan. Een daarvan is om het gehele traject 60 kilometer te maken. Het scheelt maar 45 seconden aan reistijd (waar heeft men het over) en het is een stuk veiliger. Er steken immers veel fietsers de weg over. In de afgelopen jaren zijn op de aansluitingen N374-Domeinweg/Koelenweg de nodige aanrijdingen met fietsers geweest. De laatste 3 binnen een halfjaar met scholieren. Het fietsverkeer is de afgelopen jaren sterk toegenomen en de verwachting is dat die stijging de komende jaren zal doorzetten. Wij als CDA zullen ons dan ook sterk maken om de veiligheid te waarborgen. Nog een reden om de snelheid naar beneden te brengen is dat, zoals wij in het Dagblad van het Noorden hebben kunnen lezen, de wijk Kloosterveen, welke grenst aan de Norgervaart, uitgebreid gaat worden met totaal 2424 woningen. Een aantal van deze bewoners zullen zeker gebruik maken van de weg langs de Norgervaart, en fietsers van de oversteekplaatsen. Ook zal het CDA vragen om een zienswijze in te dienen bij de provincie om de maximum snelheid naar 60 kilometer per uur te brengen in plaats van 80 kilometer.

Marinus Louissen

Fractie voorzitter CDA Midden-Drenthe

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.