15 april 2019

Uw/jouw mening gevraagd

Hoewel de agenda’s van de commissies en de raad op dit moment niet uitpuilen van de onderwerpen, wordt er achter de schermen wel hard gewerkt. Ik noem de bijeenkomsten over jongerenparticipatie, klimaatbeleid en duurzaamheidvisie. Ook zijn wij in de afgelopen periode bij een informatieve bijeenkomsten van de WMO-raad geweest. Tenslotte had CDA Midden-Drenthe in samenwerking met verschillende zorgboerderijen maandag 8 april een avond georganiseerd waarbij de knelpunten van de zorgboerderijen besproken werden.

Allemaal bijeenkomsten waar we als fractie input ophalen voor het raadswerk.

Ook CDA-Drenthe wil input ophalen en vraagt de mening van inwoners over de zorg. Via een enquête wil men nagaan hoe de zorg in Drenthe ervaren wordt. Ik citeer:

De signalen die worden opgevangen, willen we dan uiteindelijk doorgeven aan onze politici binnen de gemeenteraden, de Provinciale Staten en in Den Haag.

Je krijgt toegang tot onze ledenraadpleging (ook niet leden mogen hierop reageren) door op onderstaande link te klikken en dan gaat alles vanzelf.

Wil je vòòr 5 mei je antwoorden invullen en het formulier weer sluiten?

Dan kunnen wij op de volgende ALV op 20 mei de resultaten bekend maken!”

Tenslotte wil ik nog wijzen op de volgende bijeenkomsten van de gemeente:

1. Hoe denken onze oudere inwoners over de toekomst van Midden-Drenthe?

De gemeente nodigt u graag uit voor een bijeenkomst op 17 april, waar wij met u in gesprek gaan over de toekomst van Midden-Drenthe. Is Midden-Drenthe voldoende seniorvriendelijk? Welke voorzieningen vindt u belangrijk en zijn deze voldoende bereikbaar? Moeten er meer (senioren)woningen komen of juist meer groen? Wat is er nodig om onze gemeente duurzamer te maken?

Datum: 17 april 2019

Tijd: 14:00 – 16:00 uur

Locatie: Karspelhof, Hofstraat 19 Beilen

Deelname:  u kunt zich aanmelden via: [email protected] of telefonisch via 0593-539 294. U kunt zich ook aanmelden bij de ouderenorganisaties.

1. Windmolens en zonneparken in Midden Drenthe?

Welke plekken in de gemeente vindt u geschikt of juist minder geschikt voor een zonnepark? Is er ruimte voor windmolens in Midden-Drenthe? En onder welke voorwaarden vindt u dat een zonnepark of windmolen gerealiseerd mag worden? Graag horen wij uw mening! Op 15, 16 en 23 april aanstaande organiseert de gemeente daarom bijeenkomsten in Smilde, Westerbork en Beilen.

Bijeenkomsten

In de bijeenkomsten laten wij u de urgentie van duurzame energieopwekking en de betekenis daarvan voor Midden-Drenthe zien. Daarnaast willen we samen met u komen tot zogenaamde ‘zoekgebieden’. Dit zijn gebieden waar zonneparken en /of windmolens mogelijk kunnen worden geplaatst in onze gemeente. Ook horen we graag van u welke wensen u heeft als het gaat om de inrichting van de omgeving van een park/windmolen en de manier waarop u zou kunnen profiteren van de opbrengsten.

Wat we doen met uw mening

Alle informatie die wij op de avonden verzamelen, verwerkt de gemeente in een beleidsplan voor zon- en windenergie. Dit beleidsplan voor zon- en windenergie maakt onderdeel uit van de nieuwe Duurzaamheidsvisie waar de gemeente op dit moment aan werkt.

Wanneer en waar?

Graag gaan wij op de volgende data en plekken met u in gesprek:

- 15 april: Smilde, Het Kompas (Veenhoopsweg 12-B)

- 16 april: Beilen, Gemeentehuis Beilen

- 23 april: Westerbork, zalencentrum Meursinge. (Hoofdstraat 48)

Alle avonden starten om 19:30 en duren tot ongeveer 21:30 uur.

Aanmelden

Aanmelden voor één van de bijeenkomsten kan via bijgaande link: https://www.middendrenthe.nl/windenzon

Raadswerk gaat om de inwoners en zonder de mening van deze inwoners kun je het raadswerk niet goed uitvoeren. Daarom is het zo belangrijk dat u/jij met ons meedenkt en praat. Doet u en doe jij mee?

Ria Beukema