11 december 2017

Zonneparken in Midden-Drenthe

In de afgelopen tijd zijn er veel ontwikkelingen rond zonneparken. Er worden veel grondgebruikers benaderd om hun gronden beschikbaar te stellen door verhuur of verkoop. Ook zijn er omliggende gemeenten die een beperking opleggen aan het aantal of de omvang van zonneparken, zoals de Gemeente Hoogeveen. Als ondernemer kan het een keuze zijn om aan deze plannen mee te werken, ook dit is een manier om geld te verdienen, zon in plaats van een gewas. Voor de gemeente past het goed in ons streven om op termijn energieneutraal te zijn. Op dit moment wordt nog maar een klein gedeelte van onze energiebehoefte opgewekt door zonnepanelen. De totale behoefte is circa 190 miljoen kWh, de productie 7,5 miljoen kWh(cijfers 2017). Toch blijft het voor het CDA een lastige afweging dat er goede landbouwgrond voor een periode van 25 jaar uit productie genomen wordt, terwijl er nog veel daken in onze gemeente niet gebruikt worden voor de opwekking van zonne-energie. Door de huidige subsidiemogelijkheden wordt er veel ingezet op grote projecten en zijn deze kleinere oppervlakten niet of in ieder geval minder interessant. Ook heeft het een prijs-opdrijvend effect op de landbouwgrond, wat de ontwikkelmogelijkheden van onze landbouwers beperkt. Voor deze effecten zou vanuit de landelijke politiek meer aandacht moeten zijn. Wij zullen het in ieder geval onder de aandacht brengen bij onze vertegenwoordigers in Den Haag.

In de raadsvergadering van 11 december komt er al een concreet plan aan de orde, het zonnepark in de Lotten nabij Hijken. De gemeenteraad moet hiervoor een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) afgeven zodat er af kan worden geweken van het bestemmingsplan. Dit plan is gepland op gronden gelegen aan de A28 en voldoet aan de voorwaarden van het vastgestelde beleid grondgebonden zonnepanelen. Toch heeft de CDA fractie nog wel bedenkingen bij dit plan. Een plan met een dergelijke omvang, 21 hectare, vraagt naast een goede landschappelijke inpassing ook draagvlak in de omgeving. Tijdens de bespreking in de commissie Ruimte en Groen is niet gebleken dat er voldoende en tijdig is gecommuniceerd met de omgeving. Naast het contact met de Energiecoöperatie Hooghalen is er nog nog niets concreets gebeurd om lokaal draagvlak te creëren. Voor ons is dit wel een voorwaarde om in te stemmen met dit voorstel.

Jan Schipper