28 oktober 2020

Zorgeloos (op)groeien in Midden-Drenthe

Dat is de titel van de nieuwe jeugdnota van de gemeente die wij opiniërend hebben besproken in de commissie zorg en welzijn. Opiniërend wil zeggen dat aan de commissie een aantal vragen worden gesteld. Met de antwoorden van de fracties gaat de wethouder aan de slag.

De visie die geformuleerd is:
Kinderen en jongeren (-9 maanden tot 23 jaar) in Midden-Drenthe kunnen in hun eigen leefomgeving zo normaal, gezond en gelukkig mogelijk opgroeien. Ieder kind heeft recht op een goede start en een eerlijke kans om -naar eigen vermogen- de weg naar een gezonde en gelukkige toekomst te vinden. Jeugdigen ontvangen de juiste hulp wanneer dat nodig is.

Het CDA is blij met deze visie. Want wie wil dit nou niet? Het concept beleid laat zien dat gezond en veilig opgroeien niet vanzelfsprekend is voor een deel van onze jeugd en gelukkig wel vanzelfsprekend voor een heel groot deel. Het is overweldigend zoveel er gedaan wordt voor het welzijn van jongeren en de gezinnen waar ze vandaan komen.

Het concept beleid is tot stand gekomen met veel partners en dat vinden wij een hele goede zaak. Het CDA is groot voorstander van maatschappelijke participatie. Zelf ben ik lid geweest van de klankbordgroep (een drietal raadsleden). En ook de jongeren zijn er bij betrokken. Wat goed. Er is veel commitment bij het maken van de plannen. Hopelijk geldt dat ook voor de uitvoer van de plannen en dat het niet alleen bij mooie woorden blijft.

Wij zijn benieuwd wat de jongeren van de dit beleidsplan vinden. Herkennen zij de dingen? Geloven zij in de oplossingen die we bieden? Ik heb aan de wethouder gevraagd dit conceptplan te gaan toetsen bij onze jongeren.

Wij hebben aandacht gevraagd voor het volgende:
    1. Meer aandacht voor het alcohol- en drugsgebruik in de keten en de rol die ouders daarbij spelen. Uit onderzoek van de GGD blijkt namelijk dat onze gemeente daar negatief op af wijkt in Drenthe. Als tip geven wij mee om meer te doen dan alleen voorlichting. Schakel de jongeren en ouders zelf ook in om dit probleem aan te pakken.

2. Duidelijker omschrijven waar de preventie is achtergebleven en wat de gemeente gaat doen om het op peil te krijgen.

3. Vermeldt concreet waar het CJG in gaat door ontwikkelen.

4. De nota beschrijft heel goed waar het om gaat, namelijk een veilige en gezonde leefomgeving voor de jeugd. Wij willen meegeven dat meer inhoudelijk wordt beschreven wat de zwaardere jeugdhulp is en wat daar voor gedaan wordt. Want 12 % van onze jongeren maakt gebruik van zwaardere zorg.

5. Maak de doelen in het actieplan concreter. Wanneer is er iets een succes? Wanneer moet er ingegrepen worden omdat het doel niet gehaald wordt. Is de actie voor lichte of zware ondersteuning of geldt het voor iedereen?

6. Tenslotte willen wij meer inzicht in de verdeling van het budget voor de jeugd. Waar wordt het aan uitgegeven? En zien we ook verschuiving in de loop der jaren? Omdat bv preventie werkt en jongeren geen gebruik hoeven te maken van lichte of zware ondersteuning.

De wethouder heeft dus nog wat werk te verzetten voordat het concept geen concept meer is.
Wij kijken uit naar het beleid en het uitvoeringsplan.

Groet van Karin Kappen, raadslid CDA Midden-Drenthe