08 januari 2020

CDA stelt vragen aan busvervoerder Keolis

Een veelgehoorde klacht van ouderen over de nieuwe busvervoerder is dat de bus te snel optrekt. Riekje van Belle heeft namens het CDA contact gezocht met Keolis om te vragen of deze klacht bekend is en of hier wat aan wordt gedaan? Afgelopen week is Riekje teruggebeld den heeft Keolis aangegeven dat ze dit probleem gaan aanpakken.

In eerste kwartaal 2020 wordt er voor de buschauffeurs een cursus "het nieuwe rijden" uitgerold. Doel is dat door soepeler te rijden, de uitstoot van de diesels lager wordt. Bijkomend voordeel is dat de bussen dan ook niet hard meer optrekken. Ook komt er een meetsysteem in de bussen om het rijgedrag van de chauffeurs te monitoren.

Keolis geeft aan dat het schokken bij het optrekken van elektrische bussen lastiger is om aan te pakken. Ze gaan in ieder geval opnieuw de software bekijken en proberen om deze beter af te stellen. In Almere rijden er 100 bussen, waarvan 7 elektrisch. Het CDA is blij te horen dat Keolis dit probleem serieus oppakt, zodat ouderen de bus toch kunnen blijven pakken om er op uit te gaan.