21 oktober 2023

Henri Bontenbal bezoekt Almere en Dronten

Vrijdag 20 oktober bracht de nieuwe CDA lijsttrekker Henri Bontenbal - on tour in Flevoland – een bezoek aan Almere en Dronten. Naast een verdiepend gesprek over zorg en migratie, stond een ledenbijeenkomst en een bezoek aan de bazar in Dronten op het programma.

Almere: Flevoziekenhuis
Als eerste bezocht Henri het Flevoziekenhuis in Almere waar hij samen met Froukje de Jonge als politiek leider van CDA Almere in gesprek ging met zorgprofessionals. De druk op de zorg is groot en daarom pleitten de aanwezige artsen en verpleegkundigen voor een systeemverandering onder de noemer: ‘Positief gezond Almere’. In veel gevallen zijn medische problemen (mede) het gevolg van een ongezonde leefstijl, fysieke klachten als gevolg van overbelasting of te hoge werkdruk, schulden- en/of relatieproblemen. Investeren in een gezonde leefstijl, bij- en omscholing, ondersteuning bij te hoge werkdruk of dreigende schulden kan de zorg ontlasten. ‘De zorg voor iedereen toegankelijk houden, wordt waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren’, zo concludeerde de lijsttrekker na afloop van het gesprek.

Dronten: asiel en migratie, orgelspel en ledenbijeenkomst

In Dronten sprak Henri met de Drontense wethouder Siert Jan Lap, Provinciaal Statenlid Marian UitdeWilligen en andere CDA politici uit Flevoland over asiel en migratie. Gebrek aan huisvesting voor statushouders, druk op voorzieningen en gebrek aan betaalbare woningen werden eigenlijk vanuit alle gemeenten naar voren gebracht als punten van zorg. Henri gaf aan dat er op Europees niveau snel grip op migratie moet komen en opvang zoveel mogelijk in de regio plaats moet vinden. Dit laat onverlet dat CDA-ers altijd hun hart laten spreken als het gaat om de opvang van kwetsbare vluchtelingen.

Ook bracht Henri Bontenbal een bezoekje aan de Drontense bazar in kerkcentrum De Ark.
De bazar wordt jaarlijks – nu al voor de 40ste keer – door een groot team enthousiaste vrijwilligers georganiseerd, waarbij de opbrengst gaat naar goede doelen, zoals Stichting Paardrijden Gehandicapten Flevoland. Na een rondje over de bazar kon Henri de verleiding niet weerstaan om ook in Dronten, net als in Kampen, even het orgel in de kerkzaal te bespelen.

Tot slot spoedde hij zich naar de Warmonderhof om in gesprek te gaan met zo’n 120 Flevolandse CDA-leden en andere belangstellenden. De sfeer was goed. Henri ging op vele vragen in waaronder de situatie in Israël. ‘Als Christen Democraten moeten we altijd op zoek naar kiemen van hoop, hoe donker de situatie ook is.’ Hij noemde als voorbeeld het initiatief van jongeren: ‘Deel de duif’, waarbij Joodse en Palestijnse jongeren vanuit wederzijds respect toch met elkaar het gesprek aangaan.

Hoopvol

Oud gedeputeerde en CDA prominent Andries Greiner noemde de bijeenkomst hoopvol. ‘Henri Bontenbal beantwoordde vragen uit de zaal ontwapenend en oprecht. De maatschappelijke problemen gaat hij niet uit de weg. Vanuit Christen Democratische uitgangspunten gaat hij op zoek naar oplossingen; het begin van de oplossing is vaak te vinden midden in de samenleving: daar ziet hij - zoals hij zelf zegt - kiemen van hoop. Dat is inspirerend.’