03 mei 2024

Kiezen voor de minst slechte optie: snel woningen bouwen en grip op de ‘Knip’

Afgelopen week was de stemming over het Mobiliteitsplan 2040 in de Almeerse gemeenteraad. Het goedkeuren van dit plan is een voorwaarde om te kunnen beginnen met de bouw van woningen in het stadscentrum. In dit plan werd als een van de vele maatregelen de optie besproken om de tunnel aan Hospitaaldreef permanent te sluiten voor het verkeer. Hierdoor ontstaat er een zogenaamde ‘knip’, die het stadscentrum als het ware in tweeën deelt.

Reguleren in plaats van verbieden
CDA Almere ziet meer in het reguleren, dan in het permanent afsluiten van de tunnel voor autoverkeer. Bijvoorbeeld door het aanpassen van de snelheidslimiet, het stimuleren van andere routes en andere mogelijkheden van vervoer. Daarbij zal er naar verwachting een zelfregulerend effect zijn zodra de binnenstad drukker wordt. CDA Almere is onvoldoende overtuigd door de technische onderbouwing en ziet problemen met de bereikbaarheid van winkels, ondernemingen, voorzieningen en parkeermogelijkheden aan de oostzijde van het centrum. Daarbij hebben we zorg over hinder voor huidige inwoners aan beide zijden van het centrum. Daarom had CDA Almere een amendement ingediend tegen deze ‘knip’. Helaas is dit amendement niet aangenomen, wat CDA Almere in een lastige positie bracht.

Amendement verworpen, wat dan wel?
Tegen het raadsvoorstel stemmen brengt de ontwikkeling van het stadscentrum in gevaar en vertraagt de bouw van woningen. Het versnellen van de woningbouw is voor het CDA Almere nog steeds een hoge prioriteit. Met het veelvuldig aangepaste amendement van D66 werd de ‘knip’ uitgesteld en de gemeenteraad beter in positie gebracht. Met dit amendement wordt er eerst tijdelijk- en niet meteen permanent- een ‘knip’ gemaakt. In die zin was het aangepaste amendement van D66 beter dan het oorspronkelijk raadsvoorstel. Daarom koos CDA Almere voor de minst slechte optie en stemde zowel mee met de motie van D66 als voor het raadsvoorstel. We stemden dus voor het snel bouwen van woningen en voor meer grip op de ‘knip’.