28 september 2023

CDA LEEUWARDEN REGELT APP KLINKENDE TAAL VOOR DE RAAD

Op 27 september 2023 diende Jannie Atsma namens het CDA een motie DUIDELIJK SCHRIJVEN CENTRAAL MET KLINKENDE TAAL in. Met deze app kunnen raadsleden kijken of de tekst die ze geschreven hebben eenvoudige of ingewikkeld is.
“Wij vinden dat politiek toegankelijk moet zijn. Begrijpelijke taal maakt de politiek toegankelijker. Want voor vele verschillende groepen mensen is lezen en schrijven niet vanzelfsprekend. Van 8 tot en met 14 september was de werk van Lezen en Schrijven. Tijdens deze landelijke actieweek werd aandacht gevraagd voor de aanpak van Laaggeletterdheid. Ook de gemeente Leeuwarden deed hier aan mee. De raad van de gemeente Leeuwarden heeft hier jaarlijks ook aandacht voor. Zo wilden we dit jaar graag dat de app Klinkende Taal voor de raadsleden en fractie-assistenten beschikbaar komt.
Ook ropen we op om zoveel mogelijk heldere en begrijpelijke taal te gebruiken”, zo vertelde Jannie Atsma.
De motie werd met een ruime meerderheid door 9 partijen aangenomen