13 januari 2020

De belangrijke zorg voor dak- en thuislozen

Vrijdag 10 januari stond er een werkbezoek gepland bij het ACT team. Dit staat voor Assertive Community Treatment, het is een samenwerking van VNN, GGZ en Zienn. Een kleinschalig team dat werkt met dak- en thuislozen die buiten de reguliere zorgtrajecten vallen of zelfs zorg mijden.

We begonnen de dag met een briefing en daarna gingen we op pad. De eerste stop was een dagopvang, hier verblijven elke dag zo’n dertig cliënten die even op adem komen, een spelletje spelen of wat eten. Kleding kan hier tegen betaling worden gewassen of nieuw verkregen en er zijn sanitaire voorzieningen beschikbaar. Het ACT team is hier regelmatig te vinden, dit is belangrijk voor de toegankelijkheid. Ze willen laagdrempelig in contact komen, ook absoluut nodig bij de doelgroep.

De tweede halte van onze tocht was wederom een dagopvang, iets groter en even verderop in de binnenstad. Hier komen dagelijks zo’n vijftig mensen. Sommige om de gezelligheid op te zoeken en anderen om de post op te halen. Deze adressen mogen namelijk worden gebruikt als postadres, dit om de noodzakelijke administratie te regelen met de gemeente.

Op beide plekken in gesprek geraakt met beroepskrachten en vrijwilligers. Ook hier geldt dat zonder deze vrijwilligers de locaties niet zo succesvol kunnen zijn. Bij een ieder merk je dezelfde passie en toewijding.

De agenda’s van de medewerkers zijn leeg en vullen zich met gesprekken, ontmoetingen, administratie en contact met andere instanties. Het netwerk om deze doelgroep is groot maar de lijnen zijn kort, ze zijn in beeld en het ACT team is de sociale lijm tussen de samenwerkende organisaties. Een prachtige initiatief en zeker de moeite waard om te volgen!