Verkoop lachgaspatronen stijgt hard
08 juli 2019

De lachgas ballon; blazen we het probleem op?

Noem mij traditioneel of ouderwets maar ik vind ballonnen nog steeds leuk, ze geven bijeenkomsten en feestjes net even wat meer sfeer en feestelijkheid. Ik was dan ook blij te zien dat de jeugd de ballon weer volledig heeft omarmd. Een wezenlijk verschil is er echter wel. Voorheen was het vooral ter decoratie, nu dient de ballon voor het inademen van een nieuwe partydrug.

Deze nieuwe trend heeft sinds enige tijd ook voet aan wal gekregen in Leeuwarden. Alhoewel trend, het bestaat al langere tijd maar is nu ineens mateloos populair onder jongeren en jongvolwassenen. Ik heb het natuurlijk over lachgas, recentelijk veel in het nieuws.

Lachgas wordt gewonnen uit patronen en cilinders, en via een ballon ingeademd door de gebruiker. De nieuwste hype onder veel jongeren en daar weet de horeca goed op in te spelen. Ook in Leeuwarden zien veel ondernemers het verdienmodel en bieden het aan in hun kroeg, club of café.

Lachgas bevat psychoactieve stoffen en brengt schade toe aan het puberbrein in ontwikkeling. Voorzichtigheid is dus absoluut geboden zeggen zowel het Trimbos Instituut als Verslavingszorg Noord Nederland.

In de gemeente Leeuwarden stelden het CDA en de VVD onlangs ook schriftelijke vragen aan het college. Hierop kwam direct actie en resultaat, vanaf 1 januari 2020 is het bij alle festivals in de gemeente verboden.

Afgelopen dinsdag haalde dit onderwerp ook het landelijke nieuws. Verschillende partijen in Den Haag baart het toenemende gebruik zorgen en vroeg aan de minister om te onderzoeken wat de gevaren precies zijn en te kijken naar een eventueel verbod. Minister Grapperhaus heeft dit toegezegd. Verbieden is altijd impopulair in Den Haag en dus is het afwachten hoeveel steun er zal zijn. De CDA fractie streeft hier wel naar om onnodige beschadiging bij onze kinderen te voorkomen.

Wat ik veel hoor is het argument dat er meer ongelukken gebeuren met alcohol. Daar ben ik het ook volledig mee eens, maar het een sluit het ander niet uit. Alcohol heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen en dat is blijvend. In 2014 nam minister Ab Klink al serieuze maatregelen; de leeftijd verschoof naar 18 en de identiteitsplicht bij het kopen werd strenger. De effecten van alcohol zijn nu bekend en daardoor zijn we terughoudender geworden in de promotie. Laten we dit voorkomen bij lachgas. Grijp in voordat we er in de toekomst achter komen dat veel van onze jongeren genoodzaakt zijn om hulp te krijgen vanwege opgelopen hersenschade door die verleidelijke en ogenschijnlijk onschuldige ‘legal highs’.