10 maart 2011

CDA: minimabeleid moet moderner en eenvoudiger

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 maart is er door het CDA Súdwest Fryslân een motie ingediend over het minimabeleid. De motie is unaniem aangenomen door de gehele raad.

De motie vraagt het college om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de bestaande minimaregelingen vanaf 2012 te moderniseren en vereenvoudigen, en hiervoor voorstellen te doen aan de gemeenteraad.

De reden voor het indienen van de motie is dat gemeentes, dus ook de gemeente SWF, geconfronteerd gaan worden met bezuinigingen vanuit Den Haag. Dit kan ten koste gaan van het minimabeleid. Daarnaast is het goed dat er gekeken gaat worden hoe minimabeleid ingezet kan worden als participatie-instrument. Naast het (financieel) ondersteunen van mensen met een uitkering of minimaal inkomen is het de taak van minimaregelingen om er voor te zorgen dat iedereen in de maatschappij mee doet, op wat voor manier dan ook.

Hier onder worden een viertal voorbeelden genoemd die kunnen leiden tot vereenvoudiging en modernisering van het minimabeleid:

Samenvoegen van de verschillende aanvraagprocedures tot één centrale procedure;Verkleinen van bureaucratie door het automatisch toekennen van minimaregelingen; Versimpelen van de verwerking van de verschillende regelingen;Kijken naar de samenstelling van de gezinssituatie en zorgen voor participatie-instrumenten op maat. In het ene geval kan dit gericht zijn op het verkrijgen van werk en in andere gevallen meer gericht op het vergroten van de kansen voor de kinderen in het gezin.

Bij het maken van de voorstellen moet er rekening mee gehouden worden dat de vrijheden van de gemeente door Den Haag per januari 2012 aangaande het minima beleid beperkt kunnen worden (Zie: ‘Weg met de extraatjes’ uit ‘Binnenlands Bestuur’ van 25 febr (www.binnenlandsbestuur.nl). Dit is voor het CDA geen reden geweest om de motie niet in te dienen. Juist deze veranderingen kunnen bij de voorstellen van het college meegenomen worden.

Er is door het CDA benadrukt dat  het cliëntplatform bij het maken de voorstellen betrokken moet worden.

Petra van den Akker

Raadslid CDA SWF