30 oktober 2012

CDA pleit voor modernisering van het bibliotheekbeleid in Súdwest-Fryslân

Het CDA is van mening dat door het  anders organiseren en moderniseren van de bibliotheken een besparing is te behalen. De reactie van het bestuur van de bibliotheken om de bezuinigingen op te vangen door bibliotheken te sluiten vindt het CDA Súdwest-Fryslân te kort door de bocht en doet niet recht aan de samenleving. Het bibliotheekbestuur heeft volgens het CDA te weinig gekeken naar alternatieve mogelijkheden en naar het meer aansluiten op de maatschappelijke trends, waaronder de verder gaande vorm van digitalisering. Via internet en de nieuwe media komen mensen snel en eenvoudig aan een grote hoeveelheid informatie, waardoor ook de bibliotheken een samenspel moeten creëren tussen deze digitalisering en de fysieke vorm van boek uitleen. Op deze wijze kan het bestaansrecht ook in de toekomst worden gegarandeerd van onze bibliotheken.De gemeente geeft jaarlijks een paar miljoen aan subsidie, het bestuur is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en de openstelling van de bibliotheken.Het CDA is van mening dat door gebruik te maken van vrijwilligers, meer inzet van zelfbedieningsuren  en/of  alternatieve huisvesting (in bijvoorbeeld warenhuis of supermarkt of WMO loket) mogelijkheden bestaan om meer te kunnen met minder. Het CDA pleit voor een overleg tussen gemeente Súdwest-Fryslân en het bibliotheekbestuur om naar mogelijkheden te zoeken, waarbij sluiting niet een eerste voor de hand liggende oplossing zal zijn. Namens de fractie van het CDA Súdwest-FryslânUilkje Attema