17 september 2010

CDA Súdwest Fryslân helder over jeugdketen

Het CDA Súdwest Fryslân is volstrekt helder over jeugdketen. In ons verkiezingsprogramma staat het volgende lezen over een eigen plek voor jongeren in hun leefomgeving: "Jongeren van elke leeftijdsgroep moeten een eigen plek in het dorp, de buurt of de wijk hebben. Het CDA is er een voorstander van om dit in gezamenlijkheid te organiseren en de jongeren meer verantwoordelijkheid te geven."

De gemeente kan dit stimuleren door het aanleggen van bijvoorbeeld sportveldjes, skatebanen, speeltuintjes e.d. Dit past in de visie van het CDA dat jongeren recht hebben op een eigen plek in de lokale samenleving.Op die wijze kunnen ook de jeugdketen en –caravans haar eigen plek krijgen onder vooraf gestelde eisen. De term “zuipketen” die weleens in de media wordt gehanteerd is in de ogen van het CDA niet aan de orde. De functie van deze caravans heeft ook een sociale kant. Immers jongeren kunnen hun problemen bespreekbaar maken met leeftijdsgenoten en er kan een sociale controle plaatsvinden. Het CDA Súdwest Fryslân steunt de beleidslijn van de gemeente Wymbritseradiel. Jongeren zijn belangrijk in onze dorpen & wijken. Daarbij hoort een eigen plek!