31 mei 2011

CDA-voorzitter Peetoom vol lof over fusie CDA Súdwest Fryslân

Maandag 23 mei bracht landelijk CDA-voorzitter Ruth Peetoom een werkbezoek aan het CDA Súdwest Fryslân. Zij werd door het bestuur bijgepraat over de fusie van het CDA in de "oude" vijf gemeenten tot het CDA Súdwest Fryslân.

Dit proces is al een aantal jaar geleden begonnen, nog voor er daadwerkelijk sprake was van herindeling, met een overleg van acht CDA-voorzitters in de Zuidwesthoek. Toen de herindeling concreet werd is hieruit het overgangsbestuur ontstaan. Van begin 2009 tot eind 2010 heeft dit bestuur de nieuwe afdeling opgezet en de activiteiten rond de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Bij die verkiezingen kwam het CDA als grootste uit de bus met 10 raadsleden, en na onderhandelingen 2 wethouders.

Per 1 januari 2011, tegelijk met de officiële herindeling, was ook de nieuwe afdeling CDA Súdwest Fryslân een feit. Het huidige bestuur van de afdeling is op volle sterkte. Het bestaat deels nog uit een aantal leden van het overgangsbestuur, maar ook uit nieuwe mensen. Het CDA Súdwest Fryslân kan verder steunen op een groot aantal vrijwilligers die voor en achter de schermen actief zijn.

Peetoom werd bijgepraat door voorzitter Jelle Brouwer en secretaris Arie Hulst. Zij was vol lof over de wijze waarop de fusie is gebeurd, en het enthousiasme dat daarbij tentoon werd gespreid. Het CDA Súdwest Fryslân zal haar ervaringen graag delen met andere CDA-afdelingen die ook fuseren door gemeentelijke herindelingen.