06 juli 2010

Eerste Kamer akkoord met herindeling

Dinsdag 6 juli is de Eerste Kamer akkoord gegaan met het wetsvoorstel voor de herindeling van Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel per 1 januari 2011. Na een lange vergadering op de avond er voor met kritische vragen stemden CDAChristenUnie, PvdA, VVD, D66 en GroenLinks voor het wetsvoorstel.

Een motie van de SP om de beslissing uit te stellen tot er meer duidelijkheid zou zijn over de toekomst van de provincie Fryslân is bij gebrek aan steun ingetrokken.

Nu het wetsvoorstel ook door de Eerste Kamer is aangenomen, kan het hele proces voor de verkiezingen in gang worden gezet. Eén van de eerste stappen is dat Gedeputeerde Staten van Fryslân de datum van de verkiezingen bepaald. Dit is in ieder geval een woensdag in de tweede helft van november, waarschijnlijk 24 november.

Bij de gemeenteraadsverkiezing zullen de stemmers ook hun voorkeur mogen uitspreken voor een naam voor de nieuwe gemeente, waarbij keuze is uit twee namen. Vorige week kozen vier van de vijf gemeenteraden voor "Súdwest Fryslân" als voorstel voor deze peiling, eerder had de Sneker gemeenteraad al gekozen voor Sneek-Súdwest Fryslân.

Lees hier het debat van 5 juli in de Eerste Kamer (vanaf bladzijde 22)