31 maart 2011

En het wordt: Súdwest Fryslân!

In de raadsvergadering van 31 maart heeft de gemeenteraad gekozen voor de naam "Súdwest Fryslân" als de naam van de gemeente. CDA, VVD, FNP, Christen Unie, Totaal Lokaal,  stemden voor deze naam. De gekozen naam was ook de werknaam in het fusieproces. De naam is nu na anderhalf jaar gebruik ingeburgerd bij de inwoners en bedrijven.

21 raadsleden stemden voor om met deze naam de verdere procedure in te gaan. 12 stemden voor het inzetten van een breder traject waarbij alternatieven naast elkaar zouden worden gezet, waaruit de raad dan later zou kunnen kiezen.

Bij de gemeenteraadsverkiezing op 24 november 2010 konden stemmers hun voorkeur aangeven voor de naam van de gemeente. Hierbij kon gekozen worden uit Súdwest Fryslân, Sneek-Súdwest Fryslân of geen van beiden. De nu gekozen naam werd toen door de inwoners gekozen met een ruime meerderheid van 57.3% tegen respectievelijk 23.8% en 18.9%.

Er waren in de aanloop naar deze keuze diverse groepen die andere namen aangaven om diverse redenen. Met Súdwest Fryslân krijgt de gemeente een naam die op zichzelf een sterk merk kan worden, naast de sterke "merken" die de gemeente al heeft, zoals Sneek, Bolsward, Makkum, Workum etc.